"Meer dan 3032 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Blogs


Het Nieuwe Werken: oud werken in een nieuw jasje


Het Nieuwe Werken: oud werken in een nieuw jasje
De kranten en deze website staan er deze dagen vol mee: artikelen met veelzeggende titels als ‘bedrijven stappen massaal over op Het Nieuwe Werken’ en ‘Het Nieuwe Werken heeft de toekomst’. Krantenkoppen die doen vermoeden dat Het Nieuwe Werken (HNW) iets is dat je in je eigen bedrijf kunt implementeren, en iets waar je als manager niet om heen kunt. Tijd om een deel van deze misvattingen weg te nemen.

Beperkte maakbaarheid

Zonder me al te sterk uit te laten over het begrip HNW, is het te vermelden waard dat we ons moeten realiseren dat HNW niet iets is dat door het bedrijfsleven is uitgedokterd. Het betreft hier geen ‘hogere oplossing’ om onze manier van werken te veranderen, en onze productiviteit hiermee te stimuleren. Neen, in tegendeel zelfs: HNW is helemaal niet zo nieuw als het concept lijkt te illustreren, en het dient eerder gezien te worden als een uitkomst dan als een oplossing.

Alhoewel HNW doet vermoeden dat de manier waarop we ons werk verrichten nu opeens structureel anders is dan enkele jaren geleden, is er in de praktijk eerder sprake van een gelijkmatig veranderingsproces. Zoals Dik Bijl in 2007 in zijn boek ‘Het Nieuwe Werken. Op weg naar een nieuwe kenniseconomie’ al duidelijk schetste, is zowel de situatie waarin we werken, als de mentaliteit waarmee we naar dit werk kijken, door de jaren heen veranderd.

Nieuwe werkethos

Een nieuwe generatie werkers neemt langzaam maar zeker het stokje over van de oudere generatie. In tegenstelling tot deze laatste groep, is de nieuwe generatie opgegroeid in het tijdperk van internet, mobiele telefoons, en het altijd bereikbaar zijn voor anderen. Deze nieuwe werkers zijn eraan gewend geraakt om elkaar continue op de hoogte te houden van de bezigheden, en schromen hierbij niet om dit ook onder werktijd te doen.

Tel hierbij op dat de nieuwe generatie werkers een groter belang lijkt te hechten aan het beschermen van haar vrijheden. Ze zijn mondiger als het gaat om de voorwaarden waaronder het werk wordt uigevoerd, en eisen meer flexibiliteit op het werk dan managers voorheen gewend waren. In het kort kan gesteld worden dat de rol van werk in ons dagelijks leven aan het veranderen is. Waar voorheen ons sociale leven om het werk werd heen gepland, wordt momenteel geprobeerd om – binnen bepaalde kaders – het werk binnen ons sociale leven in te passen.

Deze mentaliteitsveranderingen worden versterkt doordat ook het type werk aan veranderingen onderhevig is. Is onze hedendaagse economie is de kenniswerker aan een enorme opkomst bezig, en wordt steeds minder een beroep gedaan op de traditionele handwerker. De kenniswerker is door de opkomst van internet en mobiele communicatie minder gebonden aan een bepaalde werkplek, en dit stelt hem in staat andere eisen te stellen ten aanzien van de invulling van zijn werkactiviteiten.

Het Nieuwe Managen

Waar het bij HNW dus in essentie om gaat, is dat bedrijven succesvol hun bedrijfsvoering aanpassen aan deze veranderde omstandigheden. Zie hier dat HNW eerder een uitkomst is dan een oplossing. Het werken zoals we dat gewoon zijn, is in een nieuw jasje gestoken.
Juist de veranderende context is van doorslaggevend belang om de opkomst van HNW te kunnen verklaren. Je zou kunnen stellen dat de term ‘Het Nieuwe Werken’ dan ook enigszins ongelukkig gekozen is. Zelf zou ik eerder willen spreken over ‘Het Nieuwe Managen’, maar dit laat ik graag verder aan jullie om te beoordelen.

Geen one-size-fits-all

HNW als uitkomst van veranderingen in onze werkethos dus. Het is van belang dat hierbij direct erkent wordt dat de manier waarop dit gebeurt niet autonoom dan wel rechtlijnig is. De manier waarop binnen een bedrijf kan worden ingespeeld op de veranderde omstandigheden is in essentie juist sterk contextgebonden. Gelukkig wordt in de basis van de discussies over HNW wel erkend dat het een multi-dimensionaal concept betreft. HNW valt niet simpel te reduceren tot flexwerken alleen, maar het omvat nog vele andere elementen op het gebied van ICT, human resources en management.

Het moge duidelijk zijn dat HNW niet voor alle bedrijven een even bruikbare methode is om werkprocessen opnieuw in te vullen. Bovendien moeten we door het multi-dimensionale karakter van HNW stellen dat zelfs wanneer HNW gebruikt kan worden in de bedrijfsvoering, het nog nader bepaald moet worden welke specifieke elementen het dan betreft. Een typisch gevalletje van praktische vaagheid dus, en hier knelt dan ook net de schoen.

Gevaar

Dat HNW en de manier waarop het bedrijfsleven hiermee omgaat ‘hot’ is, word wel bewezen doordat er congressen georganiseerd worden over hoe je het succesvol in je bedrijf kunt implementeren. Er zijn adviseurs die voor veel geld je bedrijf klaar stomen voor de nieuwste werkprocessen. En is zelf een heuse HNW-meter op de markt, waarmee een bedrijf zich kan testen op de vijf zogenaamde peilers van HNW: human resources, ICT, huisvesting, management en cultuur & Leiderschap.

Zie hier het gevaar van HNW. De manier waarop het concept op het moment gepositioneerd word, doet vermoeden dat het een standaardoplossing voor bedrijven betreft. Dat je, wanneer je als bedrijf niet overstapt op dit nieuwe fenomeen, de spreekwoordelijke boot zal missen. In het betoog hierboven heb ik getracht aan te geven dat de realiteit heel anders is. HNW kan niet gezien worden als een oplossing, en het betreft al helemaal geen one-size-fits-all. Zoals door anderen al treffend werd gesteld: ‘doet u mij maar één Nieuw Werken’ gaat in de praktijk helaas niet op.

Tags: change management, discussie, bedrijfsvoering, werkethos
Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl

Jeroen Arts Jeroen Arts
Jeroen Arts is initiator en mede-eigenaar van Deskbookers.com, de nieuwe boekingssite voor flexwerkplekken in Nederland. Middels dit platform wil Jeroen tijd- en plaatsonafhankelijk werken in Nederland faciliteren, en het gebruik van verschillende werklocaties door flexwerkers stimuleren.

RSS feed van Jeroen ArtsVolg Jeroen Arts op TwitterVolg Jeroen Arts op FacebookVolg Jeroen Arts op LinkedIn
Bekijk de blogpagina van Jeroen Arts

1 reacties


Mooi gezegd. Ik denk eigenlijk dat het niet zozeer een verhaal is van intergenerationele oorlog en een nieuwe aanpak van de jeugd, maar dat wij eigenlijk een breder verandering in de maatschappij meemaken. Ik vraag me af, waren er zulke discussies gaande tijdens de Industriƫle Revolutie? Toen was het een stap die (om het een beetje simpel te houden) door het fabriek bevorderd werd. Het fabriek en de aanpak van het gebruik van machines en standaard processen bracht veel gunstige veranderingen met zich mee en uiteindelijk heeft het de samenleving veranderd. Niet met opzet en niet van te voren gepland, maar wel als gevolg van Het Nieuwe Werken van toen was de gehele maatschappij veranderd. Scholen, wonen, transport, vakanties, communicatie, alles was veranderd voor HNW 1.0. De lessen en ontwikkelingen van HNW 1.0, of de tijdperk van het fabriek, zijn nu geleerd en doorgewerkt. Wij houden zeker wat ervan over, zoals wij ook nog van vroegere perioden onze kernwaarden en ideeƫn gehouden hebben. Maar wij werken niet meer op zo'n manier, het slaat er niet meer aan de werkelijkheid van mensen. En dan moet er een nieuwe paradigma ontstaan. Mijn inziens zijn we nog niet uit. Maar die kant op gaat het volgens mij zeker.
Jeannine van der Linden: Manager at Kamer52
LinkedIn profiel van Jeannine van der Linden


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken

Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben? Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben?

Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid

Nog geen stormloop op de Chief Happiness Officer Nog geen stormloop op de Chief Happiness Officer

8 lessen uit Het Nieuwe Werken 8 lessen uit Het Nieuwe Werken

Flexibilisering van de arbeidsmarkt. Omstreden maar het levert miljarden op Flexibilisering van de arbeidsmarkt. Omstreden maar het levert miljarden op

Zelfstandige professionals nog steeds bezorgd over Wet DBA ondanks uitstel Zelfstandige professionals nog steeds bezorgd over Wet DBA ondanks uitstel

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...