"Meer dan 3048 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Blogs


Efficiënter werken met zelfroosteren


Efficiënter werken met zelfroosteren
Als een bedrijf zelfroosteren invoert, komt het nu nog in het nieuws. Terwijl zelfroosteren veel voordelen biedt, niet alleen voor personeel, maar ook voor klanten. KLM en Nedtrain hebben vorig jaar een proef afgerond en zijn begonnen met het zelfroosteren door het personeel via internet. In Zweden wordt inmiddels door de helft van de ziekenhuizen gebruik gemaakt van een zelfroosteringssyteem.

Zelfroosteren is handig voor het personeel

Neem bijvoorbeeld eens een ziekenhuis dat zelfroosteren zou invoeren. De beste diensten zijn het eerste weg en dus lang van te voren ingepland. De minder populaire diensten worden beter betaald, bijvoorbeeld ‘s nachts of in het weekend. Dat is nu al zo en zal niet anders zijn. Wanneer een dienst niet binnen bepaalde tijd wordt gevuld, zou automatisch aan de beschikbare functionarissen een verzoek gericht kunnen worden om de dienst te vullen. Uiteindelijk zal de eindverantwoordelijke een signaal moeten krijgen en op traditionele wijze een niet ingevulde dienst toewijzen.

Het Nieuwe Werken: voor veel mensen een spannende verandering

De voordelen van zelfroosteren voor het personeel zijn duidelijk: bepaal zelf wanneer en hoeveel je werkt. Voor het management zijn de voordelen ook duidelijk, zou je denken: er valt een last van het hoofd van de afdeling af. Daar zit hem nu meteen de bottleneck. Het management heeft het gevoel dat het geen grip meer heeft op de planning. Het gevoel dat de controle verdwijnt en dat er misschien wel minder management nodig is. Bovendien zijn veranderingen voor mensen niet makkelijk.

Wat Het Nieuwe Werken betreft: de techniek is er, maar de wil van mensen om te veranderen is niet altijd aanwezig. Aan de ene kant uit zelfbescherming, aan de andere kant uit angst voor veranderingen. Mensen moeten dus overtuigd worden van hun eigen voordeel en van het voordeel in het algemeen belang. In het voorbeeld van zelfroosteren in het ziekenhuis gaat het om het belang van de klant, het personeel en het voordeel van de beperking van de kosten van de gezondheidszorg.

Ook de patiënt vaart wel bij zelfroosteren - management opnieuw bottleneck

De voordelen die gelden voor het personeel dat zichzelf kan inroosteren, kunnen ook gelden voor patiënten. In het ziekenhuis in Maastricht kun je zelf geen afspraak maken. Na verwijzing door de huisarts ontvang je na 10 werkdagen een brief waarin staat wanneer je een afspraak hebt bij de specialist. 10 werkdagen betekent dat je al 2 weken verder bent, voordat je een afspraakdatum krijgt. Die afspraakdatum wordt bepaald door het team, dat de urgentie bepaalt, waarna je bijvoorbeeld pas 2 maanden later op afspraak mag komen (dan moet je net maar kunnen, maar als je 2 maanden moet wachten kunnen de meeste mensen wel). Hoe bureaucratisch!

Zou de huisarts niet in samenspraak met de patiënt de urgentie kunnen bepalen? De klacht dat veel mensen niet komen opdagen op een afspraak kan dan ook worden verminderd door mensen zelf te laten plannen en door automatisch berichten te sturen ter herinnering. Ook moet je het een patiënt makkelijk maken om een afspraak te verzetten of te annuleren.

Wanneer de agenda van de specialist benaderbaar is door de huisarts, kan die meteen een afspraak plannen in de data die beschikbaar zijn. Dat scheelt een heleboel management in het ziekenhuis. Hebben we meteen weer de bottleneck te pakken: kan het management in het ziekenhuis de controle loslaten en meewerken aan een zelfroosteringsysteem? Meestal beslist het management ook nog mee over dit soort zaken en verdedigt dan het eigen fort.

Belgische aanpak is efficiënter en klantvriendelijker

Kijken wij naar onze zuiderburen, de Belgen, dan is daar de gezondheidszorg goedkoper en veel beter geregeld. Dat komt niet door Het Nieuwe Werken, maar meer door het oude - oude werken: toen nog decentraal werd gedacht. Bij ons is dat werken in de tijd van vóór de schaalvergroting. De Belgische specialist heeft een praktijk aan huis en een spreekkamer in het ziekenhuis. De vrouw van de specialist neemt afspraken op of het ziekenhuis zelf. Ze beschikken allebei over de agenda van de specialist. De lijnen zijn kort, er zijn weinig afdelingen of managers. Er zijn geen wachttijden van 2 maanden. Als je bij de specialist komt, loopt hij meteen even met je naar een andere kamer om een foto te maken. Hij bekijkt hem en komt met een diagnose en een recept.

In Nederland gaat het zo:
Verwijzing van de huisarts  wachten op -> afspraak -> afspraak wordt per brief thuisgestuurd -> 2 maanden wachttijd -> afspraak specialist -. foto laten maken op de radiologie afdeling, melden bij de balie, wachten -> terug naar de specialist -> melden aan de balie, wachten tot je weer aan de beurt bent -> diagnose behandeling + recept
Tijdsduur: 10 werkdagen wachttijd voor afspraak+ 2 maanden wachttijd + circa 4 uur in het ziekenhuis tussen de afdelingen. De kosten hiervanů?


In België gaat het zo:
Bel zelf het ziekenhuis voor een afspraak -> afspraak over 1 week -> specialist maakt foto +diagnose+ behandeling +recept
Tijdsduur: 1 week wachttijd+ 1 uur bezoek. De kosten: € 69,95
In Nederland is de dierenarts zelfs duurder.


Efficiënter werken kan door Het Nieuwe Werken, door schaalverkleining, maar vraagt wel minder management en minder afdelingen. Vooral de wens om het geheel efficiënter, goedkoper en beter te maken, zonder de oude bedrijfscultuur en het eigen fort te verdedigen is belangrijk. Als niet alle stakeholders hieraan willen meewerken, functioneert zelfs het mooiste technische systeem niet.

Tags: cloud computing, change management, zelfroosteren, gezondheidszorg
Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl

Pascale Petiet Pascale Petiet
Oprichter van Online Accountants MKB. Ondernemende accountants volgens het nieuwe werken: Betrokken, Eerlijk en Efficiënt

RSS feed van Pascale PetietVolg Pascale Petiet op TwitterVolg Pascale Petiet op LinkedIn
Bekijk de blogpagina van Pascale Petiet

0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

5 Strategieën voor betere balans werkdruk 5 Strategieën voor betere balans werkdruk

Neemt de robot onze banen over? Neemt de robot onze banen over?

Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN

Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA

Meer vrijheid, minder integriteit? Meer vrijheid, minder integriteit?

5 tips voor stressvrij digitaal werken 5 tips voor stressvrij digitaal werken

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...