"Meer dan 2659 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Blogs


Een online community is zo opgezet! Maar dan?


Een online community is zo opgezet! Maar dan?
Ze schieten als paddenstoelen uit de grond: online communities. Het is dan ook redelijk eenvoudig om een community op te starten. Met een beetje kennis van internet heb je met Wordpress of Ning zo een of andere online gemeenschap opgezet. Nog makkelijker is het om een groep op LinkedIn aan te maken en dit via het web te communiceren. Nodig wat collega's, vrienden, bekend en/of branchegenoten uit en je bent online!

Maar wat dan? De techniek is van ondergeschikt belang. Het gaat juist om de organisatie en duurzame onderlinge, interactieve communicatie met de leden van de community.

Wat is je doelstelling? Hoe houd je de vaart er in? Hoe stuur je zo'n groep mensen aan? Hoe krijg je de juiste interactie? Door prikkelende stellingen en blogs te schrijven, door te sturen of door je community juist 'vrij' te geven? Zorg je dat je elkaar In Real Life (IRL) tegenkomt, of wil je juist zoveel mogelijk via diverse social networks en social media laten verlopen?

In de praktijk gebeurt het vaak dat mensen zich enthousiast aanmelden bij een online community, maar dat daarna al snel de klad er in komt. Een paar enthousiastelingen werpen zich op als voortrekker. Daarom heen ontstaat een vaste kern van reageerders. De grootste groep is toch vooral passief en meldt zich aan om maar niets te hoeven missen van eventuele ontwikkelingen. Dat is op zich heel begrijpelijk: de meesten hebben immers ook nog andere dingen te doen.

Het succes van een online community valt of staat volgens mij met de mate waarin je steeds meer mensen bij het initiatief weet te betrekken en een onderlinge communicatie en interactie tot stand weet te brengen. Dit lukt volgens mij alleen door er als belanghebbende veel tijd in te stoppen en niet op te houden met het enthousiasmeren van de leden, initiëren van initiatieven en plaatsen van artikelen. Dat is absoluut een flinke klus.

Klik hier voor een overzicht van communities die Het Nieuwe Werken als thema hebben

Meer info en artikelen over communities:
Virtuele Organisatie en Communicatie (dr. Albert Benschop)
Communities van en door meerdere organisaties(Frankwatching.com)
Hoe organiseer je een community? Een voorbeeld uit de "open source" (Ambtenaar 2.0)

Tags: social media, community
Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl

Arjan Hooiveld Arjan Hooiveld
Adviseur digitale media, contentmanager en projectcoördinator. Sinds 1 september 2010 werk ik als contentcoördinator bij uitgeverij Reed Business. Daarvoor heb ik als initiatiefnemer van Werken 2.0 en medeoprichter van HNWBlog veel geschreven over Het Nieuwe Werken en diverse presentaties over Het Nieuwe Werken verzorgd.

RSS feed van Arjan HooiveldVolg Arjan Hooiveld op TwitterVolg Arjan Hooiveld op FacebookVolg Arjan Hooiveld op LinkedIn
Bekijk de blogpagina van Arjan Hooiveld

0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Een derde bedrijven werkt in de cloud Een derde bedrijven werkt in de cloud

Werken in de cloud levert flinke kostenbesparing op Werken in de cloud levert flinke kostenbesparing op

Werknemers onvoldoende bewust van gevaren openbare wifi Werknemers onvoldoende bewust van gevaren openbare wifi

Nauwelijks beleid rond mobiele apps Nauwelijks beleid rond mobiele apps

iPad toch niet belastingvrij? iPad toch niet belastingvrij?

iPad nu ook belastingvrij iPad nu ook belastingvrij

Nieuwe tool om je duurzame inzetbaarheid te toetsen Nieuwe tool om je duurzame inzetbaarheid te toetsen

Gerelateerde Blogs

Nieuwe werkers, nieuwe skills

hnwblog

Zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor communicatie zijn steeds meer handige tools beschikbaar. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke k...


Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

hnwblog

Waarom omarmt de één een nieuw fenomeen als social media direct, kijkt de ander eerst de kat uit de boom en zet weer een ander de hakken in het zand? Diana Russo en Marnix van der Zalm gebruiken de drijfverentheorie van Graves om het acceptatieproces...


Cloud computing: hoe zit het met de juridische ins en outs?

hnwblog

Het rechtskader van cloud computing is breed en volop in ontwikkeling. Mr. Victor de Pous zet dit in zijn Trendanalyse Outlook ICT Recht 2012 op overzichtelijke wijze uiteen. Belangrijk, cloud computing-diensten ontsluiten immers informatie, wat leid...