"Meer dan 3005 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Veranderde taken servicemanager

Veranderde taken servicemanager


Mede door Het Nieuwe Werken, social media, ‘bring your own device’ en cloud computing verschuift de taak van de servicemanager. Dit vindt Gert-Jo van der Heijden, ict-servicemanager bij Yacht.

Verschuiving
Van deze verandering zal volgens hem sprake zijn als per 1 juni de ITIL v2-certificering stopt. Met dit ITIL-certificaat kon iedereen zich voorheen servicemanager noemen. Door trends als Het Nieuwe Werken krijgen we veel meer te maken met de vraag wat voor kennis en kunde we mogen verwachten van een servicemanager en doet de certificering er minder toe.

Functieomschrijving
Volgens Van der Heijden verandert de functie van een servicemanager en de capaciteiten die hij moet bezitten. "In functiebeschrijvingen zie ik vaker een grote diversiteit over wat de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn. Wel kun je nog een aantal generieke eigenschappen onderscheiden die gebaseerd zijn op controle van de uitvoering van ICT-beheerprocessen en de daaraan gerelateerde prestaties."

Tips
Van der Heijden geeft tips voor de huidige servicemanagers. Zo kunnen zij zich specialiseren in sourcing- of kwaliteitsmanager, applicatie- en functioneel beheer, zich generiek ontwikkelen vanuit managementperspectief en het werkzaam blijven op basis van ITIL v3. In dit vernieuwde certificaat zitten nog enkele processen die mogelijkheden bieden voor de servicemanager.

Tags: het nieuwe werken, ict, trends

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

'Flexibilisering is gifpil' 'Flexibilisering is gifpil'

Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving

7 Prioriteiten voor het managen van professionals 7 Prioriteiten voor het managen van professionals

Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid

Het Nieuwe Werken: ‘Haast is geboden’ Het Nieuwe Werken: ‘Haast is geboden’

Jonge vrouwen verdienen nu meer dan hun mannelijke collega's Jonge vrouwen verdienen nu meer dan hun mannelijke collega's

Merendeel werknemers loopt vast in huidige baan Merendeel werknemers loopt vast in huidige baan

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...