"Meer dan 3071 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Win de 'war for talent' door naar generatie Y te luisteren

Win de 'war for talent' door naar generatie Y te luisteren


Managers uit generatie X hebben weinig op met de werkaspecten die belangrijk zijn voor generatie Y. Het vetrek van de Babyboomers zal dan ook een grote kloof betekenen op de werkvloer. Met als gevolg dat als organisaties nu niet ingrijpen om de ontwikkeling van generatie X aan te passen, zij de 'war for talent' verliezen.

Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 100 topmanagers, van Boer & Croon en de Rijks Universiteit Groningen.

Topmanagers van nu vallen onder te verdelen in Babyboomers (1945-1960) en generatie X (1960-1975). Van deze twee groepen kunnen de Babyboomers het beste overweg met de nieuwe generatie werknemers, generatie Y (1975-1990), omdat zij veel beter bekend zijn met de sociale aspecten van deze jonge werknemers. Maar de Babyboomers zullen de komende jaren massaal de arbeidsmarkt verlaten. En daardoor is het juist generatie X die generatie Y moet aansturen, terwijl generatie X zich minder herkent in belangrijke aspecten voor jongeren, zoals maatschappelijke verantwoordelijkheid en een goede werk privébalans.

Kenmerken toekomstige managers

De huidige leiders zijn visionair, resultaatgericht en hiërarchisch. De toekomstige leiders moeten juist inspirerend, verbindend en visionair zijn. En toekomstige leiders moeten in het bijzonder om kunnen gaan met systemen van radicale transparantie, generatieconflicten en de steeds sterker toenemende invloed van de omgeving en samenleving.

Luisteren naar generatie Y voor future leadership


Ongeveer een derde van de ondervraagden topmanagers staat echter niet stil bij de verschillen in karakteristieken van oude en nieuwe leiders. Boudijn Driesen, partner Boer & Croon Management: "Veel organisaties denken dat leiderschapskarakteristieken universeel zijn, maar wanneer ze de ontwikkeling van hun talenten niet aanpassen aan de eisen van generaties, verliezen zij vrijwel direct de ‘war for talent’. En dat brengt grote gevolgen met zich mee. Voor goede ‘future leadership’ moeten organisaties nu luisteren naar de talenten van generatie Y."

Tags: het nieuwe werken, hrm, werk privé balans, leiderschap, generatie y, generatie x, babyboomers, war for talent

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Millennials willen baan die past bij hun persoonlijkheid Millennials willen baan die past bij hun persoonlijkheid

Onuitgesproken issues belemmeren goed werkgeverschap Onuitgesproken issues belemmeren goed werkgeverschap

We willen werken op een duurzaam kantoor We willen werken op een duurzaam kantoor

35 plusser? Hoe hou je je werk leuk? 35 plusser? Hoe hou je je werk leuk?

Talent schaars? Weet waar je zoekt Talent schaars? Weet waar je zoekt

Kwart van de jonge professionals kampt met burn-out Kwart van de jonge professionals kampt met burn-out

Anders werken begint van binnen Anders werken begint van binnen

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...