"Meer dan 3070 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Weinig interactie met gemeenten door gebrek aan social media

Weinig interactie met gemeenten door gebrek aan social media


Nederlandse gemeenten maken nog weinig gebruik van social media, maar willen dit wel meer gaan doen. Veel gemeenten hebben een twitteraccount, maar gebruiken het vooral om te zenden, terwijl social media juist gaan om interactie.

Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Alleen aanwezig zijn op social media is niet genoeg’ van David Kok, waaraan 291 gemeenten (69%) meewerkten en enkele bedrijven die veel met social media bezig zijn (ABN AMRO, Rabobank, Hema, ASR Verzekeringen en Menzis).

Gemeenten en social media

- Het meest gebruikte instrument is Twitter (42%).
- De afdeling communicatie maakt het meest gebruik van social media (41%).
- Social media worden op dit moment nog het meest ingezet als aanvullend communicatiemiddel (52%).

- 23% vindt de snelheid van social media het grootste voordeel, 20% vindt de extra benodigde capaciteit het grootste nadeel.
- 43% van de gemeenten heeft geen social media beleid opgesteld, 37% is daar op dit moment mee bezig.
- 52% van de gemeenten heeft geen beleid voor medewerkers opgesteld ten aanzien van het gebruik van social media, 25% is daar op dit moment mee bezig.

Grootte gemeente bepaalt inzet social media


50% van de gemeenten maakt gebruik van social media. De inzet op social media wordt bepaalt door de grootte van de gemeente: 90% van de gemeenten met minder dan 10.000 inwoners maakt nog geen gebruik van social media, 80% van de gemeenten groter dan 100.000 inwoners maakt veel gebruik van social media.

63% van de gemeenten heeft geen specifieke formatie, en 64% heeft geen specifiek budget voor het gebruik van social media beschikbaar. En 51% van de gemeenten maakt intern geen gebruik van social media.

Communicatie met burgers via social media

Doordat social media sneller zijn dan de traditionele communicatiemiddelen die gemeenten inzetten, verandert de rol van de gemeenten in de communicatie ook. Zo weten media bij een crisis vaak allang wat er gebeurd is, voordat een gemeente met een officiële verklaring komt. En willen burgers ook steeds vaker de social media kanalen gebruiken om te communiceren met hun gemeente als ze vragen of klachten hebben of willen meedenken. Om aan de vraag van de buitenwereld te voldoen, zullen gemeenten en organisaties hun manier van communiceren dus moeten veranderen.

Tags: social media, twitter, ambtenaar 2.0, gemeenten

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Millennials willen baan die past bij hun persoonlijkheid Millennials willen baan die past bij hun persoonlijkheid

Onuitgesproken issues belemmeren goed werkgeverschap Onuitgesproken issues belemmeren goed werkgeverschap

We willen werken op een duurzaam kantoor We willen werken op een duurzaam kantoor

35 plusser? Hoe hou je je werk leuk? 35 plusser? Hoe hou je je werk leuk?

Talent schaars? Weet waar je zoekt Talent schaars? Weet waar je zoekt

Kwart van de jonge professionals kampt met burn-out Kwart van de jonge professionals kampt met burn-out

Anders werken begint van binnen Anders werken begint van binnen

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...