"Meer dan 3016 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


HNW en werkkostenregeling gaan goed samen

HNW en werkkostenregeling gaan goed samen


Het Nieuwe Werken kan de invoering van de werkkostenregeling (WKR) een impuls geven. Veel ondernemers denken ten onrechte dat de WKR Het Nieuwe Werken in de weg staat. Om de regeling succesvol toe te passen is het echter wel is het raadzaam goed te kijken naar de bedrijfsvoering.

Dit meldt salaris- en HR-dienstverlener ADP Nederland, naar aanleiding van de uitkomsten van HR Trends 2011-2012, een onderzoek van ADP, organisatieadviesbureau Berenschot en Performa Uitgeverij.

HNW hoog in het vaandel

Begin dit jaar werd de WKR ingevoerd en wordt over twee jaar verplicht. De belangstelling onder werkgevers is tot nu toe niet groot. Uit het HR Trends onderzoek blijkt dat tot nu toe 15 procent van de werkgevers de overstap naar de WKR heeft gemaakt. 39 procent van de bedrijven die nog geen gebruik maakt van de WKR, stelt dit het liefst zo lang mogelijk uit en wacht tot 2014. Ook blijkt dat Het Nieuwe Werken bij HR-professionals hoog in het vaandel staat; bijna driekwart vindt het belangrijk en een kleine 70 procent werkt met enige regelmaat thuis.

Veel werkgevers stappen nog niet over op de WKR omdat ze bang zijn dat de invoering veel kosten met zich mee gaat brengen of uitdraait op een financiële tegenvaller. Werkgevers lopen daarmee het risico dat ze tegen 2014 in tijdnood komen omdat invoering van de WKR ingrijpend kan zijn en binnen een bedrijf de nodige veranderingen met zich meebrengen. "Daar moeten ze wel ruimte voor maken," zegt Dik van Leeuwerden, manager kenniscentrum Wet- en Regelgeving bij ADP.

HNW en arbeidsvoorwaarden

Het Nieuwe Werken zou werkgevers er wel eens toe kunnen zetten de WKR te omarmen. Als zij bijvoorbeeld onder de arboregeling een bureaustoel ter beschikking stellen voor thuiswerken, kunnen ze daarmee fiscaal gezien beter af zijn. Volgens Hans van der Spek, manager kenniscentrum HRM bij Berenschot, wordt als het om Het Nieuwe Werken gaat vooral gedacht aan IT en huisvesting. "Een beperkte blik, want de impact op de bestaande regelingen op het gebied van arbeidsvoorwaarden is net zo belangrijk". Bovendien kan het zomaar zijn dat werkgevers in de nieuwe situatie erop vooruit gaan, aldus Van Leeuwerden. "Wel moeten werkgevers er even goed voor gaan zitten. Invoering van de WKR raakt de bedrijfsvoering en dat brengt inderdaad de nodige rompslomp met zich mee."

Het Nieuwe Werken binnen WKR

Eén van de veranderingen in de nieuwe opzet van de WKR is dat zaken als bonnetjes en betalingsbewijzen niet altijd meer nodig zijn. Werkgevers hebben een ‘belastingvrije voet' van 1,4% van hun loonsom, de zogeheten vrije ruimte. Werkgevers kunnen die ruimte zelf indelen. Ook kan het fiscaal gezien onder de nieuwe regeling interessanter zijn om bepaalde onkosten niet meer te vergoeden, en in plaats daarvan zaken zoals mobiele telefoons en laptops ter beschikking te stellen. Op die manier kan ook binnen de WKR goed worden omgegaan met Het Nieuwe Werken. Als voorbeeld noemt Van Leeuwerden de vergoeding voor internet. "Geef je een vergoeding daarvoor, dan is deze onder de WKR volledig belast. Kies je er voor om een laptop ter beschikking te stellen en in of aan die laptop verbind je de mogelijkheid om te werken zoals op kantoor, dan blijft de laptop belastingvrij." Daarnaast zijn er veel minder fiscale voorwaarden als een werkgever benodigdheden als een bureau of stoel ter beschikking wil stellen om op een verantwoorde manier thuis te werken.

Tags: het nieuwe werken, kostenreductie, werkkostenregeling

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

8 Tips om burn-out te voorkomen 8 Tips om burn-out te voorkomen

Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid

5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie 5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie

'Flexibilisering is gifpil' 'Flexibilisering is gifpil'

Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving

7 Prioriteiten voor het managen van professionals 7 Prioriteiten voor het managen van professionals

Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...