Bedrijven zouden Het Nieuwe Werken niet alleen moeten invoeren vanwege kostenbesparingen. Duurzaamheid zou de intentie moeten zijn. Aldus Ad Bijma van Agentschap NL, die liever spreekt over Het Duurzame Nieuwe Werken.
Het programma Leren voor Duurzame Ontwikkeling, waarvoor Bijma programma-adviseur is bij Agentschap NL, heeft als doel het ontwikkelen, ondersteunen en verspreiden van kennis over duurzame ontwikkeling. Dit programma richt zich met name op de overheids- en onderwijssector.
De intentie van Het Nieuwe Werken
Bijma: “Sommige bedrijven vullen Het Nieuwe Werken op een heel instrumentele manier in: ze gebruiken het om geld te besparen op werkplekken en reiskosten. Maar volgens mij is dat niet de juiste manier. Het Nieuwe Werken werkt vooral wanneer je erin slaagt de organisatiedoelstellingen te verbinden met de doelstellingen van individuele mensen en die van de samenleving. Het werkt wanneer mensen zinvol kunnen leven, ook omdat ze weten dat hun werk bijdraagt aan een betere samenleving. Wanneer je het vanuit die intentie bekijkt, zie je niet alleen kostenbesparingen, maar ook een stip op de horizon.”
Bijma spreekt dan ook liever over Het Duurzame Nieuwe Werken. “Je doet het dan binnen een bredere context. Een context die op meer is gericht dan winstmaximalisatie. Ons programma richt zich op duurzaamheid, omdat we vinden dat de 3 P’s in een juiste verhouding moeten staan.”
Het Nieuwe Werken en duurzaamheid
Bijma: “Duurzaamheid gaat vaak over Planet, omdat dat goed meetbaar is en tot de verbeelding spreekt. Maar we hebben erg veel moeite te kijken naar de menselijke kant, de People-kant. Vanaf midden jaren negentig kregen we aandacht voor slechte arbeidsomstandigheden in ontwikkelingslanden. Maar pas sinds een paar jaar kijken we in het Westen ook nadrukkelijk naar de positie van werknemers in onze eigen bedrijven. Het is relatief nieuw dat we niet top-down organiseren maar van onderop. En dat we maximaal gebruik willen maken van talenten en een omgeving willen scheppen waarin mensen zo goed mogelijk kunnen bijdragen.”
“Als ik met P&O’ers praat die bij de overheid werken, zeggen ze dat ze andere competenties in hun organisatie nodig hebben. Vroeger was het belangrijk dat medewerkers regels konden bedenken en handhaven. Nu hebben we mensen nodig die de regels samen met allerlei externe groepen opstellen. Netwerk- en procesvaardigheden worden voor deze ambtenaren steeds belangrijker.”