"Meer dan 3024 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


HNW maakt eind aan pamperen werknemers

HNW maakt eind aan pamperen werknemers


Het Nieuwe Werken vraagt ondernemerschap van de werknemers. Ze krijgen meer verantwoordelijkheid, maar er wordt tegelijkertijd meer van ze verwacht. De tijd is voorbij van het pamperen.

Dat stelt Adrianne Jonquière-Breure, lector huisvestingsmanagement aan de Hogeschool Utrecht in een interview in Facility Management Magazine.

Het Nieuwe Werken
Bij Het Nieuwe Werken ligt de nadruk tot nu toe erg op het binden van medewerkers en hen van alles geven. Medewerkers de verantwoordelijkheid geven om wat fout gaat op te lossen, blijft nog te vaak onderbelicht, aldus Jonquière-Breure.

Doel
Het gaat erom dat de medewerker doordrongen is van het doel van de organisatie en zijn rol daarin, vindt ze. En dat betekent binnen de juiste tijd en met de juiste kwaliteit dat doel realiseren. Dat vraagt ondernemerschap van mensen en dat betekent ook dat je op de blaren zit als het fout gaat. Jonquière-Breure: ‘HNW maakt een eind aan het pamperen van medewerkers, er wordt nu ook meer van hen verwacht.’

HNW-discussie
Jonquière-Breure mist in de HNW-discussie op dit moment een hoger abstractieniveau: Wie ben je als organisatie en waar wil je naartoe? Ze noemt als voorbeeld van hoe het wél moet de gemeente Oss. ‘Daar hebben ze zich eerst de vraag gesteld: Waarvoor zijn we er en wat zijn onze kerntaken? Met de burger als primaire doelgroep resulteerde dit in de éénloketgedachte, waarbij beleid en uitvoering nauwer samenwerken.’

Ze vervolgt: ’Die gedachte is op zich niet nieuw, maar goed nadenken in het voortraject zorgde ervoor dat bij de invoering van HNW de boodschap naar de medewerkers duidelijk was en dat ze begrepen waarom de éénloketgedachte belangrijk was.’

Tags: het nieuwe werken, mobiliteit, werknemers, ondernemerschap, verantwoordelijkheid, doel

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Nog geen stormloop op de Chief Happiness Officer Nog geen stormloop op de Chief Happiness Officer

8 lessen uit Het Nieuwe Werken 8 lessen uit Het Nieuwe Werken

Flexibilisering van de arbeidsmarkt. Omstreden maar het levert miljarden op Flexibilisering van de arbeidsmarkt. Omstreden maar het levert miljarden op

Zelfstandige professionals nog steeds bezorgd over Wet DBA ondanks uitstel Zelfstandige professionals nog steeds bezorgd over Wet DBA ondanks uitstel

Werknemers willen recht om onbereikbaar te zijn voor de baas Werknemers willen recht om onbereikbaar te zijn voor de baas

8 Tips om burn-out te voorkomen 8 Tips om burn-out te voorkomen

Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...