"Meer dan 3016 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Nauwelijks beleid over flexibel werken

Nauwelijks beleid over flexibel werken


Twee derde van de werknemers geeft aan dat er op het werk geen richtlijnen zijn opgesteld over flexibel werken. Tegelijkertijd zegt het merendeel van de bedrijven wel flexibele werktijden te hanteren.

Deze opvallende resultaten komen naar voren uit online onderzoek van ISBW Opleiding en Training, onderdeel van de Schouten & Nelissen Groep onder 122 cursisten en 89 werkgevers.

Flexibel werken
Slechts 15 procent van de medewerkers geeft aan dat er op het werk duidelijke richtlijnen zijn opgesteld over waar flexibel werken aan moet voldoen. Zo'n 18 procent zegt dat als er al een beleid is dat vooral gefocust is op de werknemer en niet op de verantwoordelijkheden van de werkgever.

Buiten de deur
Maar flexibel werken gebeurt wel massaal. Althans dat geven de werkgevers aan. 63 procent van hen zegt namelijk flexibele werktijden te hanteren, terwijl 41 procent aangeeft dat hun medewerkers één dag of meer buiten de deur werken.

Thuiswerken
Wanneer medewerkers thuiswerken hebben ze in 53 procent van de gevallen een aparte werkplek, maar voor 44 procent bestaat de werkplek uit de niet-werkplekken als de bank of keukentafel. Slechts een enkeling beschikt thuis over een veilige en gezonde werkplek die is goedgekeurd door de werkgever.

Verantwoordelijk
Else Slegers, algemeen directeur bij ISBW is verbijsterd dat er zo weinig bedrijfsbeleid bestaat op het gebied van flexibel werken. ‘Wie kan er dan verantwoordelijk worden gehouden als er iets misgaat? Denk hierbij aan uitval van werknemers door een slechte houding tijdens het thuiswerken, maar ook aan het niet behalen van bepaalde doelstellingen door te veel vrijheid. In mijn optiek valt dit in het takenpakket van de P&O-/HR-manager.’

Tags: het nieuwe werken, efficiënter werken, flexibel werken, hrm, werkplek, thuiswerken, werk privé balans, flexwerken, onderzoek, change management, kantoor

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

8 Tips om burn-out te voorkomen 8 Tips om burn-out te voorkomen

Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid

5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie 5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie

'Flexibilisering is gifpil' 'Flexibilisering is gifpil'

Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving

7 Prioriteiten voor het managen van professionals 7 Prioriteiten voor het managen van professionals

Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...