"Meer dan 3003 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Personal branding steeds belangrijker voor werknemers

Personal branding steeds belangrijker voor werknemers


De traditionele baan lijkt zijn langste tijd gehad te hebben gehad. Werkenden organiseren zich steeds meer rond projecten en opdrachten. Daardoor wordt het steeds belangrijker om te netwerken en jezelf als een sterke personal brand neer te zetten.

De overzichtelijke organisatie met vaste medewerkers ontwikkelt zich steeds meer in een digitale bijenkorf, waar medewerkers regelmatig in- en uitvliegen om zich te organiseren rond nieuwe opdrachten en projecten. Mensen krijgen deze door contacten te leggen.

Dat concludeert psycholoog en personal branding expert Cees Harmsen in zijn nieuwe boek 'Present!, de 10 psychologische stijlen van personal branding'.

Ondernemend
Vaak wordt personal branding gezien als een stap naar de narcistische ik-cultuur die de loyaliteit richting de organisatie juist ondermijnt. Daar is Harmsen het niet mee eens in zijn boek. Volgens hem biedt het juist kansen om professionele ambities op een oprechte manier uit te dragen, wat de binding met de organisatie eerder versterkt dan verzwakt. Personal branding maakt mensen veel ondernemender voor zichzelf, maar ook voor de organisatie.

Provoceren
Wel moeten Nederlandse professionals het nog wel leren. Bij personal branding stellen ze zich veel te bescheiden op, vindt Harmsen. 'Door te provoceren leren ze zich juist inhoudelijk en duidelijk op de voorgrond te plaatsen,' licht Harmsen toe.'Hierdoor ziet men in een keer waar ze voor staan en worden ze zeker niet snel vergeten.'

De kunst daarbij is om het op een prettige, charmante manier te doen. 'Een goede provocateur is een dwarsdenker die de boot laat schudden, zonder er zelf uit te vallen', aldus Harmsen.

Tags: het nieuwe werken, efficiënter werken, netwerken, opdrachten, virtuele projectteams, projectmatig werken

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

'Flexibilisering is gifpil' 'Flexibilisering is gifpil'

Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving

7 Prioriteiten voor het managen van professionals 7 Prioriteiten voor het managen van professionals

Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid

Het Nieuwe Werken: ‘Haast is geboden’ Het Nieuwe Werken: ‘Haast is geboden’

Jonge vrouwen verdienen nu meer dan hun mannelijke collega's Jonge vrouwen verdienen nu meer dan hun mannelijke collega's

Merendeel werknemers loopt vast in huidige baan Merendeel werknemers loopt vast in huidige baan

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...