"Meer dan 3016 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Managers moeten ook aandacht hebben voor de zachte kant

Managers moeten ook aandacht hebben voor de zachte kant


Vertrouwen is onontbeerlijk binnen een organisatie. Managers moeten daarvoor het goede voorbeeld geven. Ze moeten niet alleen aandacht besteden aan de traditionele ‘harde’ kanten van de organisatie, maar ook aan de ‘zachte’ kanten om tot optimale resultaten te komen.

Vertrouwen begint namelijk bij vertrouwenwekkend leiderschap. Dat stelt Pauline Voortman in haar proefschrift ‘Vertrouwen werkt. Over werken aan vertrouwen in organisaties’, waarop zij vandaag promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Definiëren doelen
Voortman ontwikkelde een instrument waarmee managers in hun bedrijven en organisaties vertrouwen kunnen creëren. De eerste stap in dat instrument is dat managers duidelijkheid moeten scheppen vanuit welke waarden ze handelen en hun missie, visie en doelen definiëren.

Oprechte aandacht
Het inrichten van duidelijke werkprocessen en een heldere verdeling van verantwoordelijkheden is de volgende stap. Stap drie is het geven van oprechte aandacht. Managers moeten hun vaardigheden om helder te communiceren en lastige gesprekken met medewerkers te voeren (verder) ontwikkelen.

Op die manier gaan werknemers vertrouwen ervaren. Op basis daarvan gaan ze kennis delen, komt hun creativiteit tot bloei en neemt de kwaliteit en kwantiteit van hun werk toe, aldus de promovendus.

Creatief
Volgens Voortman wordt vaak van medewerkers verlangd dat ze creatief zijn en kennis delen, zonder dat hun leidinggevenden daartoe voorwaarden voor vertrouwen scheppen.

Voor het proefschrift testte Voortman haar instrument onder managers van overheidsdiensten en een commercieel bedrijf.

Tags: het nieuwe werken, change management, vertrouwen, manager, creatief, zachte kant

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

8 Tips om burn-out te voorkomen 8 Tips om burn-out te voorkomen

Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid

5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie 5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie

'Flexibilisering is gifpil' 'Flexibilisering is gifpil'

Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving

7 Prioriteiten voor het managen van professionals 7 Prioriteiten voor het managen van professionals

Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...