"Meer dan 3041 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Rapport over besparing door Telewerken

Rapport over besparing door Telewerken


Het Telewerkforum (Ewerkforum) is sinds 1996 gericht op het beter inzetten van (tel)ewerken als middel om de fileproblematiek aan te pakken. Door de toenemende verspreiding van ICT-technologie zijn in de afgelopen jaren de mogelijkheden voor (tel)ewerken aanzienlijk toegenomen, tegen steeds lagere kosten. Ook de (tel)ewerkbaarheid van steeds meer functies binnen de Nederlandse kenniseconomie groeit sterk. Toch worden de mogelijkheden vandaag de dag nog op beperkte schaal ingezet.

Dit vormde de aanleiding voor het Telewerkforum om het lectoraat eBusiness van Hogeschool InHolland te vragen een korte update op te stellen van de stand van zaken rond (tel)ewerken. Daartoe is een drietal scenario's opgesteld inzake de effecten op de verkeersproblematiek bij het structureel opvoeren van (tel)ewerken.

Voorts is een twintigtal case-studies uitgevoerd, gericht op recente ervaringen van organisaties met (tel)ewerken. Tenslotte is een eenvoudig tool ontwikkeld, waarmee organisaties zich een snel beeld kunnen vormen van de impact van (tel)ewerken binnen hun eigen organisatie. De effecten van het structureel opvoeren van (tel)ewerken binnen Nederlandse bedrijven en instellingen zijn zonder meer significant te noemen, in termen van ontlasting van de verkeersintensiteit.

Het faciliteren van (tel)ewerken voor een extra miljoen werknemers, levert een reductie van 5% op ten opzichte van het huidige woon-werkverkeer. Het faciliteren van werktijdverschuiving voor 500.000 werknemers, spitsvermijding door aangepaste werktijden, levert voorts een additionele reductie op van 2,5% en een ontlasting van het spitsverkeer met ruim 10%.

Het stimuleren van televergaderen tenslotte, waarbij 1 op de 5 vergaderingen respectievelijk zakelijke afspraken telefonisch plaatsvindt, leidt tot een reductie van circa 3% van de totale verkeersintensiteit.
Uit de casestudies blijkt voorts dat steeds meer bedrijven ‘als vanzelf$rdquo; overgaan op (tel)ewerken, vanwege de mogelijkheden van de technologie enerzijds en de eisen van de 24-uurs economie anderzijds. Zij rapporteren zonder uitzondering een forse stijging van de arbeidsproductiviteit ten gevolge van (tel)ewerken, in de ordergrootte van 10% en hoger. Dit hangt samen met onder meer een verbeterde efficiency, toenemende motivatie van (tel)ewerkers en een structureel lager
ziekteverzuim.

Op grond van de bevindingen van deze update wordt dan ook aanbevolen de voordelen van (tel)ewerken nadrukkelijk zwaarder mee te wegen in de mogelijke oplossingsrichtingen voor de file-problematiek, en organisaties actief te ondersteunen bij het verkennen van de mogelijkheden dit binnen hun bedrijfsvoering mogelijk te maken.

Download hier het rapport (december 2005)

Bron: Telewerkforum/Ewerkforum en Hogeschool InHOlland, december 2005 door Dr. V.P. Kouwenhoven en M. van Brienen

Tags: onderzoek, kostenreductie, telewerken, besparen

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA

Meer vrijheid, minder integriteit? Meer vrijheid, minder integriteit?

5 tips voor stressvrij digitaal werken 5 tips voor stressvrij digitaal werken

Het Nieuwe Werken, geschikt voor iedereen? Het Nieuwe Werken, geschikt voor iedereen?

Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken

Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben? Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben?

Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...