"Meer dan 3052 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Waardering belangrijker voor werknemer dan geld

Waardering belangrijker voor werknemer dan geld


Werknemers in Nederlanders voelen zich meer gewaardeerd op de werkvloer als ze aandacht of een compliment van de leidinggevende krijgen. Dat telt zwaarder dan een financiële beloning.

De Nederlandse werknemers voelen zich redelijk gewaardeerd op werk. Driekwart van hen becijfert het waarderingsgevoel met een zeven of hoger. Dat blijkt uit onderzoek onder meer dan vijfhonderd Nederlanders van trainings- en adviesbureau Van Harte & Lingsma.

Complimenten
Werknemers voelen zich met name gewaardeerd als de leidinggevende luistert naar hun mening (56 procent) of wanneer deze hen complimenten geeft over het eigen werk (54 procent). Een promotie (10 procent) of een bonus (13,4 procent) dragen het minste bij aan het waarderingsgevoel.

Respect
Maar liefst 69 procent heeft het gevoel dat zijn leidinggevende hem respecteert als persoon en dat deze hem ziet zoals hij is, met oog voor hun vermogen en talent (58 procent). Zestigplussers geven het waarderingsgevoel op het werk een 7,8. Dertigers voelen zich het minst gewaardeerd op het werk en geven het waarderingsgevoel gemiddeld een 6,8.

Beloning
Opvallend is dat bijna de helft van de werknemers vindt dat hij niet voldoende financiële beloning krijgt voor geboekte resultaten. Toch blijken emotionele aspecten, zoals een luisterend oor, belangrijker voor het waarderingsgevoel te zijn dan financiële aspecten.

Aandacht voor de medewerkers
Aandacht voor je medewerkers levert op langere termijn bovendien veel meer op, stelt Joep C. de Jong, directeur bij Van Harte & Lingsma en expert op het gebied van waarderend leiderschap. “Bij organisaties waar waarderend leiderschap wordt toegepast met persoonlijke aandacht voor de medewerkers - zijn betere prestaties en resultaten te zien."

Het Nieuwe Werken
Met de komst van Het Nieuwe Werken is het leidinggeven sterk aan het veranderen, stelt De Jong. “Leidinggeven op afstand zorgt voor minder directe contactmomenten, waardoor werkgevers op moeten letten dat zij de werknemer niet uit het oog verliezen. Persoonlijk contact is juist zo belangrijk voor een gevoel van waardering onder werknemers. Spannende jaren voor de werkgever dus."

Tags: het nieuwe werken, hrm, thuiswerken, change management, management, waardering, aandacht

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Zelfstandige zonder pensioen en aov? Zelfstandige zonder pensioen en aov?

Geen werk-privé balans voor driekwart ondernemers Geen werk-privé balans voor driekwart ondernemers

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

5 Strategieën voor betere balans werkdruk 5 Strategieën voor betere balans werkdruk

Neemt de robot onze banen over? Neemt de robot onze banen over?

Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN

Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...