Werkgevers die bijdragen aan milieu, goede doelen of het welzijn van de lokale omgeving worden meer gewaardeerd door hun werkgevers dan werkgevers die dat niet doen.
Dat blijkt uit het
Beste Werkgeversonderzoek van Effectory en VNU Vacature Media. Het onderzoek is dit jaar voor de elfde keer uitgevoerd. Er deden 269 organisaties aan mee.
Maatschappelijk betrokken
Opvallend is dat de honderd beste werkgevers uit het onderzoek allemaal maatschappelijk betrokken zijn. Overigens is hun populariteit niet enorm. De medewerkers van de honderd beste werkgevers geven hen gemiddeld een rapportcijfer van 6,9.
Medewerkers van andere organisaties geven hun organisatie hiervoor gemiddeld een 6,4, een half punt lager.
Leuker
Maatschappelijk betrokken organisaties scoren over de gehele linie beter dan andere organisaties. Hun medewerkers vinden hen als organisatie veel leuker dan gemiddeld (score 7,7 ten opzichte van een 6,9 bij andere organisaties).
Trots
Ook zijn zij oprecht trots op hun werkgever (score 7,1 ten opzichte van een 6,3 elders) en hebben zij het gevoel echt bij hun organisatie te passen (rapportcijfer 7,5 tegenover een 7,0 bij andere organisaties). Zij hebben het gevoel dat de organisatie als geheel succesvoller is (score 7,3 ten opzichte van een 6,3 elders).
Duurzaamheid
Guido Heezen, directeur en HR trendwatcher, legt uit waarom een maatschappelijke bijdrage tegenwoordig zo belangrijk is. "Het is in deze tijd van transparantie door internet en social media zichtbaarder dan ooit wanneer organisaties zich verrijken ten koste van hun omgeving. Door het toenemende belang dat gehecht wordt aan duurzaamheid roept dit steeds meer weerstand op. Het is simpelweg onacceptabel geworden met het oog op de toekomst. Medewerkers mijden een dergelijke werkgever dan ook en klanten doen liever ergens anders zaken."
Aantrekkingskracht
Wanneer een organisatie écht iets toevoegt en wanneer medewerkers hier achter staan, heeft dat een sterk positief effect op het succes van een organisatie, stelt Heezen. “Het werkt als een inktvlek. Een organisatie heeft een grote aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers en klanten. Bestaande medewerkers zijn trots en zetten zich graag extra in. Zij verspreiden hun mening, bijvoorbeeld via social media, en zijn waardevolle ambassadeurs."
Awards
Op dinsdag 9 oktober worden de winnaars van de Beste Werkgevers Awards 2012 op een
evenement voor HR en communicatieprofessionals in Amsterdam bekend gemaakt door Effectory en VNU Vacature media.