"Meer dan 3071 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Liever dronken op de borrel dan altijd te laat komen

Liever dronken op de borrel dan altijd te laat komen


Een keer beschonken op de vrijdagmiddagborrel? Ach, dat moet kunnen, vinden acht op de tien werknemers in de publieke sector. Veel erger is het als je vaak te laat komt. Dan pas breng je de meeste schade toe aan je professionele imago.

Dat blijkt uit een onderzoek van Driessen HRM Payrolling samen met TNS Nipo naar het imago van de publieke sector en de?mensen die werken te onderzoeken. Meer dan duizend werknemers in de sectoren overheid, onderwijs, zorg & welzijn en cultuur deden mee.

Vooroordelen
Over het algemeen zijn de ondervraagde werknemers positief over het imago van de sector waarin zij werken. Het meest storen zij zich echter aan heersende vooroordelen.

Bureaucratie
Het grootste misverstand binnen de sectoren overheid en zorg & welzijn daarbij volgens hen, is dat er zo’n enorme bureaucratie bestaat. In het onderwijs vinden respondenten vooral dat hun organisatie ten onrechte als ‘saai en niet dynamisch' wordt gezien.

Volgens de meeste ondervraagden in de cultuursector is de organisatie waarin zij werkzaam zijn niet ‘stoffig en ouderwets'. Zelf vinden ze dat de woorden kundig en vriendelijk een betere weergave biedt van hun sector.

Gedrag van werknemer
Vier van de tien respondenten denken dat het imago van de organisatie waarin zij werken voornamelijk wordt bepaald door het gedrag van de mensen die er werken. Binnen de sector Zorg & Welzijn is dit zelfs de helft.

Het imago van overheidsorganisaties is meer afhankelijk van wat mensen horen en lezen. 50 procent van de ondervraagden binnen deze sector vindt dat het imago wordt bepaald door berichtgeving via de media.

Onjuiste informatie
Bijna de helft van alle respondenten vindt het bewust verstrekken van onjuiste informatie het meest schadelijk voor het imago van een organisatie in de publieke sector. Binnen de cultuursector vindt 20 procent een financieel schandaal het meest schadelijk voor de organisatie.

Scholing en doorgroei
Het bieden van scholings- en/of doorgroeimogelijkheden is volgens het merendeel het belangrijkste dat een werkgever kan doen om het werkgeversimago te verbeteren. Opvallend is dat de groep van zestig jaar en ouder als enige het meeste waarde hecht aan het bieden van meer inspraak voor de medewerker. Hiermee kunnen zij hun ervaringen delen, om op die manier de organisatie verder te verbeteren.

Tags: werknemers, werknemertevredenheid, scholing, werkgeverschap, imago, doorgroeimogelijkheden

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Millennials willen baan die past bij hun persoonlijkheid Millennials willen baan die past bij hun persoonlijkheid

Onuitgesproken issues belemmeren goed werkgeverschap Onuitgesproken issues belemmeren goed werkgeverschap

We willen werken op een duurzaam kantoor We willen werken op een duurzaam kantoor

35 plusser? Hoe hou je je werk leuk? 35 plusser? Hoe hou je je werk leuk?

Talent schaars? Weet waar je zoekt Talent schaars? Weet waar je zoekt

Kwart van de jonge professionals kampt met burn-out Kwart van de jonge professionals kampt met burn-out

Anders werken begint van binnen Anders werken begint van binnen

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...