"Meer dan 3049 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Een nieuwe manier van werken!

Een nieuwe manier van werken!


Stel, u wilt met uw klanten aan de andere kant van het land bijpraten over uw dienstverlening. Dus u bereidt zich voor op twee dagen reizen, spant uw paarden voor de koets en gaat op weg om ze daarvoor uit te nodigen. Vreemd ?U belt of stuurt ze gewoon een brief, e-mail of sms ?
Kijk en dat vind ik dat weer vreemd. Want als het zo normaal is gebruik te maken van de technologieën die zo'n efficiënt contact mogelijk maken, waarom worden de hedendaagse technische mogelijkheden dan niet gebruikt bij de organisatie van arbeid?

Naar mijn mening is de huidige manier van werken (en hierbij doel ik vooral op de beroepsgroep die vrijwel uitsluitend met beeldschermen werkt, uit onderzoek van de ministeries van EZ en V&W in 2002 al zo'n 60% van de beroepsbevolking!) nog blijven hangen in de tijd van de industriële revolutie, waar waarschijnlijk de oorsprong van het kantoor ook ligt. Toen trokken de mensen van het platteland naar de stad om daar in de fabrieken te gaan werken. En ook vandaag gaan nog hordes mensen van hot naar her om op een willekeurige plek werk te gaan doen dat feitelijk overal gedaan kan worden.

Nu hoor ik u al argumenten tegen telewerken aanvoeren maar geen enkel argument dat ik de laatste tien jaar gehoord heb, is steekhoudend gebleken. Het vergt wel een mindshift en niet iedereen is daar blijkbaar al aan toe of staat daar voor open. Onbekend maakt onbemind uiteraard.

Wederom uit onderzoek is gebleken dat er juist enorme voordelen met deze nieuwe manier van werken zijn te behalen, mits goed wordt ingestoken. En eerlijk gezegd vind ik telewerken een beetje te vergelijken met het motoriseren van de koetsen en dat dan auto te noemen om de vergelijking met de industriële revolutie maar even aan te houden. Men werkt dan gedeeltelijk vanaf een andere locatie maar aan de bedrijfsvoering zelf is eigenlijk weinig veranderd.
Zelf ga ik liever voor de auto's van de toekomst en richt ik mij volledig op het e-office. Maar dat is wel een reuze stap dus neem ik voorlopig ook genoegen met de groei van het besef dat telewerken wel eens een oplossing zou kunnen zijn voor allerlei maatschappelijke en bedrijfsmatige problemen.
Het enige wat ik heel graag uit de traditionele manier van werken zou willen handhaven of beter gezegd, opnieuw in ere zou willen herstellen, is communicatie en dienstverlening.

Beide begrippen zijn naar mijn idee vreselijk belangrijke en danig onderschatte bedrijfstools. Communicatie met het belangrijkste bedrijfskapitaal, de werknemers, is de lijm van het bedrijf. En service en dienstverlening mogen wat mij betreft gewoon heel ouderwets blijven. Niet alle vooruitgang is standaard een verbetering namelijk.

Bron: Managementsite.nl, 10 april 2008 door Monique van Vliet

Tags: telewerken, invoering

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

5 Strategieën voor betere balans werkdruk 5 Strategieën voor betere balans werkdruk

Neemt de robot onze banen over? Neemt de robot onze banen over?

Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN

Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA

Meer vrijheid, minder integriteit? Meer vrijheid, minder integriteit?

5 tips voor stressvrij digitaal werken 5 tips voor stressvrij digitaal werken

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...