"Meer dan 3041 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Heeft E-mail de langste tijd gehad?

Heeft E-mail de langste tijd gehad?


In 1998 werkte ik bij een internettechnologie bedrijf (Wisdom), dat o.a. de eerste implementatiepartner van Open Text in Europa was. We gebruikten hun product Livelink destijds binnen het bedrijf om onze projectdocumentatie er mee te ontsluiten en op te bergen. Op die manier bouwden we webapplicaties voor grote bedrijven als KPN, Wolters Noordhof, Shell en Vodafone en implementeerden we eveneens de software.



Het bleek al snel dat een gemeenschappelijke 'virtuele ontmoetingsplek', waarop je met meerdere mensen kon samenwerken en de klant inzicht te geven in de voortgang van het project, een welkome aanvulling was.
De reisafstand tussen Assen en Den Haag was voor veel van onze medewerkers zonde van hun tijd. De wereld was met het beschikbaar komen van die virtuele plek opeens een stuk kleiner, maar ook sneller geworden.

De informatie was onmiddellijk toegankelijk ('instantly accessible') geworden en het 'virtueel werken' veel handiger dan het elkaar bestoken met e-mail, of het maken van lange reizen om te kunnen vergaderen. Livelink hielp ons daar geweldig bij. Zo konden wij binnen Wisdom al onze documenten kwijt en voerden wij discussies over de gang van zaken.

Met zijn allen waren we veel krachtiger dan de individuen op zichzelf. Nieuwe methodes en technieken werden binnen ons bedrijf met behulp van Livelink sneller een succes. We konden ons als organisatie, maar ook als individu sneller ontwikkelen en het gaf ons bij nieuwe ontwikkelingen de gelegenheid om de overstap te maken naar de volgende golf van internettechnologie. Ook nieuwe standaarden (PrinceII, DSDM enz.) konden op deze manier gemakkelijker geïmplementeerd worden.
We organiseerden samen met onze moderator en webmaster, onze centrale werkplek. Het beheer van informatie werd door de mensen zelf gedaan. Iedereen conformeerde zich aan de afspraken over onze gezamenlijke werkplek (die wij destijds Athena noemden) omdat wij graag onze 'virtuele werkplek' schoon en opgeruimd wilden houden. Bovendien konden we op deze manier, aan het eind van een project, eenvoudig een CD branden met een projectoverzicht en een back-up.
Bij Zest ECM kunnen mijn collega's en ik echt niet meer zonder onze Athena 2.0. Veel van onze ICT draait inmiddels in de 'cloud'.
De huidige virtuele werkplek is een stuk flexibeler dan in het 1.0 tijdperk. Zo heb ik tegenwoordig al mijn contactgegevens in deze omgeving vastgelegd waar ik mijn voortgang in bijhoud en waar ik de laatste versie heb van mijn documenten. Vanaf elke pc ter wereld kan ik mijn gegevens benaderen. En ik hoef niemand nog een e-mail te sturen!

Klanten en collega's krijgen van mij een e-abonnement op de informatie die we moeten delen (vroeger zou ik een e-mail gestuurd hebben met de specifieke tekst).Van wijzigingen blijven mensen automatisch op de hoogte door het gebruik van zogenaamde updates die via RSS verstuurd worden. Altijd zijn we daarom up-to-date en op de hoogte van de laatste stand van zaken. En dat is precies waar mensen behoefte aan hebben, waar ze ook werken!
Zaken hoeven in het begin nog niet perfect te zijn als er maar progressie geboekt wordt en onze 'agile' werkmethode wordt op deze wijze prachtig door SocialText ondersteund. Ik ben er van overtuigd dat deze manier van Web 2.0-werken op termijn een groot deel van de content van e-mail verkeer zal gaan overnemen.Terwijl de verdeling in gebruik van e-mail- wiki nu nog 95%- 5%, zal dat over enige tijd het omgekeerde zijn.
Dat is dan ook precies wat ik heb ervaren sinds ik met SocialText ben gaan werken.

Wanneer men ineen samenwerkingsvorm-op-afstand eenmaal doorheeft hoe de informatievoorziening het meest optimaal kan worden georganiseerd, ontstaat als van zelfde omslag. Tussen mij en mijn collega's worden geen e-mails meer verstuurd, er wordt nog louter en alleen gebruik gemaakt van de krachtige tool Socialtext.

Mijn conclusie is dus dat e-mail zijn langste tijd heeft gehad en wordt vervangen door een e-abonnement! Een electronische kwestie van geven en nemen.



Jan Coerts, ZestECM bv

Tags: cloud computing, cloud computing, web 2.0, messaging

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA

Meer vrijheid, minder integriteit? Meer vrijheid, minder integriteit?

5 tips voor stressvrij digitaal werken 5 tips voor stressvrij digitaal werken

Het Nieuwe Werken, geschikt voor iedereen? Het Nieuwe Werken, geschikt voor iedereen?

Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken

Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben? Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben?

Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...