"Meer dan 3049 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Social media nog niet in trek bij solliciteren

Social media nog niet in trek bij solliciteren


Social media zijn niet meer weg te denken in de marketing van bedrijven en bij de moderne werknemers. Toch als het gaat om een nieuwe baan zoeken gebruiken zij vooral de traditionele manieren van solliciteren.

Bijna de helft van de Nederlanders geeft de voorkeur aan het sturen van een gerichte sollicitatie om in beeld te komen bij bedrijven waar ze willen werken. Ook een open sollicitatie, is nog steeds populair, gezien de 44 procent van de werknemers die zo zichzelf presenteren.

Jongeren
Slechts 8 procent van de Nederlanders solliciteert via social media. Alleen jongeren maken hier iets vaker gebruik van om in beeld te komen bij potentiële werkgevers. Ook schrijven zij zich meer in bij talentpools.

Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group waar per kwartaal vijfduizend personen voor worden ondervraagd.

Eigen netwerk
Duidelijk daaruit naar voren komt dat Nederlanders vooral kiezen voor een gerichte sollicitatie om in beeld te komen met werkgevers. Meer dan een kwart zet daarnaast het eigen netwerk in.

Zzp
Zzp’ers daarentegen gebruiken het meest hun netwerk om in contact te komen met bedrijven (44 procent). Daarnaast maken Nederlanders met een hogere opleiding meer gebruik van hun eigen netwerk dan Nederlanders met een lager opleidingsniveau.

Social media
Social media zijn iets belangrijker voor 20 tot 29-jarigen, maar ook van hen maakt slechts 10 procent hier gebruik van en daarmee blijft het minder interessant, dan directe manieren van solliciteren. Talentpools worden vooral gebruikt door een nóg jongere groep, namelijk 15 tot 24-jarigen.

Nieuwe media
We slaan de plank dus behoorlijk mis. "Er wordt flink ingezet op nieuwe media om werklozen en werkzoekenden in beeld te brengen bij werkgevers", stelt Roos Haasnoot, arbeidsmarktonderzoeker bij Intelligence Group “Wanneer we echter inzoomen op de methodieken die de voorkeur genieten, zien we dat werknemers en werkgevers overwegend de traditionelere methodieken gebruiken om elkaar te vinden."

Tags: hrm, ict, social media, zzp'er, jonge professionals, talentmanagement, het nieuwe solliciteren, solliciteren

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

5 Strategieën voor betere balans werkdruk 5 Strategieën voor betere balans werkdruk

Neemt de robot onze banen over? Neemt de robot onze banen over?

Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN

Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA

Meer vrijheid, minder integriteit? Meer vrijheid, minder integriteit?

5 tips voor stressvrij digitaal werken 5 tips voor stressvrij digitaal werken

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...