"Meer dan 3015 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Stress op werkplek neemt toe

Stress op werkplek neemt toe


Een op de drie werknemers is gestresster dan drie jaar geleden. Daarnaast ziet de helft van de werkende Nederlanders stress bij mensen in hun omgeving toenemen. De belangrijkste reden daarvoor is een hoge werkdruk.

Dit blijkt uit onderzoek van Loyalis onder ruim duizend werkende Nederlanders.

Hoge werkdruk
Een hoge werkdruk blijkt de belangrijkste reden voor stressklachten te zijn. Ook de combinatie van werk en privéleven is voor veel mensen een oorzaak van stress. Voor bijna 15 procent van de mensen is angst om de eigen baan te verliezen de reden van hun stressklachten.

Mentale problemen
De werkdruk en het aantal onzekerheden bij werknemers neemt toe, mede door de vele reorganisaties en bezuinigingen bij bedrijven, signaleert Loyalis. “Dit leidt steeds vaker tot mentale problemen, die de kans vergroten om arbeidsongeschikt te raken", zegt directievoorzitter Peter van Wageningen.

Signalen
Van Wageningen raden dan ook werkgevers  aan deze signalen op tijd te herkennen bij hun medewerkers, en preventieve maatregelen te nemen. “Bovendien is het raadzaam dat mensen zich op tijd verdiepen in de financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid."

Arbeidsongeschikt
Uit het onderzoek blijkt dat ruim één op de drie werknemers niet weet wat er met hun inkomen gebeurt als zij arbeidsongeschikt raken. Een kwart geeft aan niet genoeg geld te hebben om rond te komen bij arbeidsongeschiktheid. Ruim 40 procent van de werkende Nederlanders is niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid.

Van Wageningen: "Zelfs met een uitkering en aanvullingen vanuit het pensioenfonds kan het inkomen dalen naar bijstandsniveau. Dat is een flinke terugval waar veel Nederlanders niet op voorbereid blijken te zijn. Daarom willen wij via een campagne werknemers én werkgevers bewust maken van hun situatie."

Top 5 van de belangrijkste oorzaken van stress:

  1. Hoge werkdruk
  2. Combinatie werk en privé 
  3. Gezondheidsproblemen?
  4. Financiële problemen?
  5. Angst voor baanverlie

Tags: het nieuwe werken, werkplek, gezond werken, stress, werkdruk, werk-privébalans

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid

5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie 5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie

'Flexibilisering is gifpil' 'Flexibilisering is gifpil'

Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving

7 Prioriteiten voor het managen van professionals 7 Prioriteiten voor het managen van professionals

Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid

Het Nieuwe Werken: ‘Haast is geboden’ Het Nieuwe Werken: ‘Haast is geboden’

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...