"Meer dan 3040 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Goede relatie met de baas maakt werk zinvoller

Goede relatie met de baas maakt werk zinvoller


Leidinggevenden moeten investeren in een goede relatie met hun werknemers. Dit zorgt voor betere werkprestaties en een hogere tevredenheid op de werkvloer over de werk-privébalans.

Dat zeggen bestuurskundigen dr. Lars Tummers van de Erasmus Universiteit Rotterdam en dr. Eva Knies van de Universiteit Utrecht in het gezaghebbende bestuurskundige blad Public Administration Review.

Managers
Vooral in de publieke sector is de relatie die de managers opbouwen met hun ondergeschikten erg belangrijk. Tummers en Knies deden onderzoek in verschillende sectoren, zoals het onderwijs, de gezondheidszorg en de lokale overheid.

Zinvol werk
Ambtenaar word je niet voor het geld. Veel werknemers in de publieke sector willen waardevol werk voor de samenleving doen, volgens de twee onderzoekers. Leraren willen hun leerlingen ontwikkelen tot actieve burgers, verpleegkundigen willen bijdragen aan het herstel van hun patiënten en gemeenteambtenaren willen de ontwikkeling van duurzame steden ondersteunen.

Werknemerstevredenheid
Uit het onderzoek komt naar voren dat wanneer leidinggevenden een goede relatie hebben met hun medewerkers, deze hun werk als zinvoller ervaren. Daardoor gaan ze zich meer inzetten voor hun werk. Met als gevolg: betere werkprestaties en een hogere tevredenheid onder werknemers over de balans tussen werk privé.

Werk-privébalans
Om het werk in de publieke sector aantrekkelijk te houden en tegelijkertijd medewerkers te stimuleren om optimaal te presteren, moeten leidinggevenden dus hun best doen om een evenwichtige balans tussen werk en privé voor hun werknemers te faciliteren.

Verschil maken
De twee onderzoekers adviseren publieke managers te investeren in de relatie met hun werknemers. Dat geeft medewerkers het idee dat ze een verschil kunnen maken met hun werk.

Tags: het nieuwe werken, hrm, werk privé balans, management, werknemerstevredenheid, leiderschap, leidinggevende

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Meer vrijheid, minder integriteit? Meer vrijheid, minder integriteit?

5 tips voor stressvrij digitaal werken 5 tips voor stressvrij digitaal werken

Het Nieuwe Werken, geschikt voor iedereen? Het Nieuwe Werken, geschikt voor iedereen?

Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken

Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben? Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben?

Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid

Nog geen stormloop op de Chief Happiness Officer Nog geen stormloop op de Chief Happiness Officer

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...