"Meer dan 3034 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Medewerkers minder productief door stijgend aantal e-mails

Medewerkers minder productief door stijgend aantal e-mails


Ruim een derde van de medewerkers klaagt over stijgende aantal emails, die ze niet meer kunnen verwerken. Daardoor kunnen ze niet ongestoord het werk afmaken. Resultaat: hun productiviteit daalt.

Die zorgen uitten werknemers in een onderzoek van Robert Half, gespecialiseerd arbeidsbemiddelaar op het gebied van financieel, administratief en ondersteunend personeel.

Irrelevante informatie
Werknemers voelen zich overladen met onnodige of irrelevante informatie. Het gebrek aan persoonlijk contact door communicatie via e-mail blijkt vooral een zorg van vrouwelijke HR-managers.

Vergaderingen
Een andere punt van zorg over productiviteit zijn de vergaderingen. 83 procent van de HR managers zegt dat een deel van de vergaderingen niet productief zijn. 7 procent vindt ze ronduit onproductief. Dat komt vooral door slechte voorbereiding en gebrek aan besluitvorming.

Communicatie
“Vergaderingen en e-mail kunnen heel waardevol zijn in communicatie en besluitvorming, maar alleen als ze op een goede manier gebruikt worden," vertelt Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland. Dat wordt nu dus onvoldoende in de praktijk gebracht.

Bedrijven kunnen een flinke productiviteitsslag maken, wanneer zij deze problemen waar medewerkers tegenaan lopen slim adresseren, stelt Renken. “Dit kunnen ze bijvoorbeeld doen door samen met medewerkers vergaderingen te evalueren of door gezamenlijk afspraken te maken over intern e-mailverkeer."

Tips voor effectievere e-mails:
  • Probeer tijd efficiënt te benutten, door op een aantal vaste momenten per dag e-mail te beantwoorden en de rest van de tijd ander werk te doen.
  • Stuur alleen e-mails naar ontvangers voor wie dit relevant is, voorkom teveel (onnodige) personen in ‘CC’.
  • Spreek met uw baas en collega’s af wanneer en waarvoor onderling e-mails worden verstuurd, om een stijgend aantal e-mails en onnodige e-mails te voorkomen. Soms is een korte mondelinge vraag of toelichting effectiever dan een e-mail.
  • Ga slim om met de onderwerpregel: zorg dat de ontvanger de e-mail ook direct zelf efficiënt kan behandelen en bijvoorbeeld direct ziet of hierop actie ondernomen moet worden.
Tips voor effectievere vergaderingen
  • Beperkt de lengte van vergaderingen tot 30-45 minuten, na die tijd zal de concentratie van aanwezigen dalen, wat direct impact heeft op de effectiviteit van de vergadering.
  • Zorg dat er voorafgaand een agenda wordt gedeeld met de aanwezigen en dat het doel van de vergadering wordt vastgelegd. Wanneer de agenda tijdig wordt gedeeld, hebben de aanwezigen vooraf de mogelijkheid zich voor te bereiden, wat bijdraagt aan de productiviteit. Als er geen agendapunten of doelen zijn, is het niet nodig de vergadering door te laten gaan.
  • Beperk de tijd per agendapunt, zodat alle agendapunten kunnen worden behandeld.
  • Na de vergadering is het handig als de voorzitter een samenvatting van de vergadering deelt, inclusief afgesproken actiepunten, wie verantwoordelijk is en deadline. Zo is de kans groter dat afgesproken acties ook werkelijk worden uitgevoerd.

Tags: hrm, management, kantoor, werknemerstevredenheid, werknemers, leiderschap, productiviteit, e-mail, vergaderen

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken

Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben? Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben?

Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid

Nog geen stormloop op de Chief Happiness Officer Nog geen stormloop op de Chief Happiness Officer

8 lessen uit Het Nieuwe Werken 8 lessen uit Het Nieuwe Werken

Flexibilisering van de arbeidsmarkt. Omstreden maar het levert miljarden op Flexibilisering van de arbeidsmarkt. Omstreden maar het levert miljarden op

Zelfstandige professionals nog steeds bezorgd over Wet DBA ondanks uitstel Zelfstandige professionals nog steeds bezorgd over Wet DBA ondanks uitstel

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...