"Meer dan 3041 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Loyaliteit werknemer niet van salaris afhankelijk

Loyaliteit werknemer niet van salaris afhankelijk


Loon is lang niet de belangrijkste factor die speelt bij de loyaliteit van de werknemer. Die wil ook een fijne bedrijfscultuur, goed leiderschap en de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen.

Dat komt naar voren uit een internationaal onderzoek van consulent Towers Watson.

Talent
De onderzoekers concluderen dan ook dat bij het behoud van talent verder moet worden gekeken dan alleen naar financiële beloningen.

Personeelsverloop
Zo verlieten in landen als Zwitserland, Groot-Brittannië en Zweden vorig jaar het grootst aantal werknemers uit eigen initiatief hun werkgever. Deze landen lieten nochtans een relatief belangrijke economische groei in vergelijking met andere markten. Landen waar het economisch gezien minder ging, zoals Spanje, Portugal en Italië, kenden juist weer minder personeelsverloop. Daaruit concluderen de onderzoekers dus duidelijk een verband tussen economische groei en het personeelsverloop.

Economische omstandigheden
“Het is normaal dat gezonde economische omstandigheden door de beschikbaarheid van extra banen werknemers zullen aanzetten om sneller van arbeidsplaats te veranderen", zegt Carole Hathaway, directeur bij Tower Watson op HR Review.

“Goede economische omstandigheden kunnen een werknemersmarkt creëren, waar een breed aanbod aan vacatures gepaard gaat met een beperkte beschikbaarheid van talent. Wanneer de economie minder goed presteert, dreigt daarentegen een werkgeversmarkt, met weinig arbeidsmogelijkheden.Daar zijn werknemers meer geneigd hun huidige baan vast te houden."

Indien werknemers van mening zijn onvoldoende betaald te worden, zullen ze op zoek gaan naar andere mogelijkheden, aldus Hathaway. Datzelfde blijkt niet op te gaan wanneer bedrijven belangrijke loonsverhogingen aanbieden. Een loonsverhoging blijkt geen loyaliteit te kunnen kopen. Bedrijfscultuur, communicatie, leiderschip, carrièreontwikkeling en waarden vormen allemaal factoren die de werknemer kunnen aanzetten om zijn huidige functie trouw te blijven of een andere werkgever te zoeken.

Tags: hrm, management, kantoor, werknemerstevredenheid, leiderschap, salaris, loyaliteit, beloning

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA

Meer vrijheid, minder integriteit? Meer vrijheid, minder integriteit?

5 tips voor stressvrij digitaal werken 5 tips voor stressvrij digitaal werken

Het Nieuwe Werken, geschikt voor iedereen? Het Nieuwe Werken, geschikt voor iedereen?

Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken

Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben? Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben?

Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...