"Meer dan 3005 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Een derde werknemers is niet betrokken bij bedrijf

Een derde werknemers is niet betrokken bij bedrijf


Ruim één op de drie werknemers wereldwijd is niet betrokken bij het bedrijf waar hij of zij werkt. Dat blijkt uit internationaal onderzoek in twintig landen. Naar voren komt ook dat niet alleen geld belangrijk is, maar juist veranderende arbeidsomstandigheden.

Consulent ORC International deed onderzoek naar het engagement van meer dan zevenduizend werknemers. De verhouding tussen werkgever en werknemers wordt duidelijk mee bepaald door de bredere economische omgeving, concluderen de onderzoekers. Geld, welzijn en motivatie zijn niet noodzakelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Arbeidsvoorwaarden
Veranderende arbeidsvoorwaarden vormen de belangrijkste factor achter een grotere tevredenheid bij de werknemers. Dat wordt onder meer aangetoond door de hoge score van Rusland, waar bedrijven door de wetgeving worden verplicht om meer rekening te houden met de wensen van hun werknemers.

Engagement
Het grootste engagement werd opgetekend in India, waar 74 procent van de werknemers aangeeft zich betrokken te voelen bij zijn baan of onderneming. China staat op de tweede plaats met een score van 66 procent, gevolgd door Australië en Rusland (65 procent).

Een positief punt is dat de tevredenheid van de wereldwijde arbeidsbevolking tegenover vorig jaar met 1 procent is toegenomen.

Arbeidstevredenheid
De onderzoekers waarschuwen dat vooral de gevestigde industrielanden slechte prestaties op het gebied van arbeidstevredenheid laten zien, zoals Groot-Brittannië en Frankrijk. In Japan is de tevredenheid bij de werknemers zelfs helemaal ingestort. Daar voelt slechts 42 procent van de werknemers zich betrokken bij hun bedrijf. Het land neemt dan ook de laatste plaats in. Andere laagvliegers zijn Hongkong (48 procent), Spanje (53 procent).

Ambtenaren
De studie bracht nog aan het licht dat ambtenaren zich met een score van 55 procent wereldwijd het minst tevreden tonen. De hoogste score wordt opgetekend in de dienstensector (63 procent), gevolgd door de financiële industrie (62 procent).

Tags: hrm, werkplek, change management, management, werknemerstevredenheid, werknemers, betrokkenheid, engagement

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

'Flexibilisering is gifpil' 'Flexibilisering is gifpil'

Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving

7 Prioriteiten voor het managen van professionals 7 Prioriteiten voor het managen van professionals

Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid

Het Nieuwe Werken: ‘Haast is geboden’ Het Nieuwe Werken: ‘Haast is geboden’

Jonge vrouwen verdienen nu meer dan hun mannelijke collega's Jonge vrouwen verdienen nu meer dan hun mannelijke collega's

Merendeel werknemers loopt vast in huidige baan Merendeel werknemers loopt vast in huidige baan

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...