"Meer dan 3049 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Nieuwe wet verbiedt mailverkeer in de avonduren

Nieuwe wet verbiedt mailverkeer in de avonduren


Werkgevers en vakbonden in de tech- of consultancysector in Frankrijk hebben een opmerkelijk verdrag gesloten. Het is voor werkgevers verboden om na 18.00 uur werknemers via de mail te benaderen.


Dat betekent voor veel consultants en ICT-professionals meer rust in de avonduren. Werkgevers mogen niet langer buiten werktijd mailen en werknemers worden geacht om de telefoon en tablet 's avonds uit te zetten.

Wettelijk bindend
Het zijn overigens niet de kleinste bedrijven die deze stap maken om hun werknemers meer rust te gunnen. Zo hebben onder meer de Franse onderdelen van Google, Facebook. Deloitte en PwC de wettelijk bindende overeenkomst ondertekend.

Kortere werkweek
Het is deel van een grotere campagne in Frankrijk om de werkweek korter te maken. In 1999 werd de 35-urige werkweek al ingesteld, met het doel om meer banen te creëren. Nu iedereen echter een laptop, smartphone of tablet bij zich heeft, blijken veel werknemers ook buiten deze uren nog aan de slag te zijn voor de baas.

's Avonds werken
Bijna 40 procent van de werknemers en zeker 77 procent van de managers in Frankrijk is overigens wel gewend om 's avonds, in het weekend en tijdens vakantie toch nog wat werk te verrichten. Afwachten is dus hoe deze verplichting wordt doorgevoerd.

Overigens bleek onlansg nog dat wie na negen uur ‘s avonds zijn smartphone gebruikt om werkgerelateerde berichten te checken, de volgende dag minder productief is dan collega’s die het werk wel kunnen loslaten.

Tags: het nieuwe werken, efficiënter werken, flexibel werken, werk privé balans, werknemerstevredenheid, communicatie, e-mail, arbeidsuren, werkweek

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

5 Strategieën voor betere balans werkdruk 5 Strategieën voor betere balans werkdruk

Neemt de robot onze banen over? Neemt de robot onze banen over?

Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN

Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA

Meer vrijheid, minder integriteit? Meer vrijheid, minder integriteit?

5 tips voor stressvrij digitaal werken 5 tips voor stressvrij digitaal werken

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...