"Meer dan 3053 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Achterdocht over maatschappelijk verantwoord ondernemen

Achterdocht over maatschappelijk verantwoord ondernemen


Leuk al die bedrijven die zich duurzaam inzetten voor mens, milieu en maatschappij. 40 procent van de consumenten is er echter achterdochtig over en denkt dat de bedrijven er vooral commerciële motieven mee hebben met hun groene marketing.

Zo blijkt uit de vijfde Maatschappelijk Imago Monitor van onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van adviesbureau Hope & Glory. Ruim drieduizend Nederlanders werden gevraagd wat voor belang zij hechten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Consumenten
Toch vinden de consumenten duurzaamheid erg belangrijk. Acht op de tien Nederlanders vindt het (zeer) belangrijk dat bedrijven goed zijn voor mens, maatschappij en milieu. Uit de monitor komt naar voren dat het welzijn van de samenleving een collectieve verantwoordelijkheid is.

Consumenten vinden dat bedrijven meer aandacht moeten hebben voor de maatschappij nu de overheid zich door  bezuinigingen terugtrekt.

Prijskaartje
Opvallend is dat de helft van de consumenten vindt dat bedrijven meer moeten doen, maar slechts drie op de tien consumenten vindt dat ze daarin zelf een rol spelen. Zo is het prijskaartje van een duurzamer product voor ruim twee derde van de consumenten te hoog. Ook het geringe aanbod en de lagere kwaliteit worden als argumenten genoemd om duurzame producten in het schap te laten liggen.

Maatschappelijke initiatieven
Daarnaast worden maatschappelijke initiatieven die zich richten op een actieve rol van consumenten ook minder gewaardeerd. Daarbij leidt de dubbelzinnigheid van sommige campagnes tot verwarring. Een voorbeeld is het initiatief van Coca Cola om jongeren meer te laten sporten om overgewicht tegen te gaan. Enerzijds wordt er gestimuleerd om meer cola te drinken en anderzijds wordt je aangeraden niet te dik te worden. Dat vindt men niet zo geloofwaardig.

3 Tips
Bas Van Haastrecht, strategy director bij Hope & Glory, geeft bedrijven die zich beter met de samenleving willen verbinden drie tips: “Ga de dialoog aan en laat zien dat je werkelijk luistert naar consumenten. Richt je daarnaast vooral op het goed inrichten van de kern van het bedrijf: de producten en diensten en het werkgeverschap. En, wees eerlijk over de doelen van maatschappelijke initiatieven."

FrieslandCampina
Voor de vierde keer op rij staat FrieslandCampina bovenaan de lijst van de top 30 grootste bedrijven in Nederland met het meest maatschappelijke imago. Volgens Van Haastrecht komt dat mede doordat consumenten de voorkeur geven aan diensten en producten van bedrijven die gevoelsmatig dichtbij hen staan.

Tags: hrm, management, leiderschap, communicatie, duurzaamheid, mvo, maatschappelijk verantwoord ondernemen, milieu, groen, groene marketing

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Zelfstandige zonder pensioen en aov? Zelfstandige zonder pensioen en aov?

Geen werk-privé balans voor driekwart ondernemers Geen werk-privé balans voor driekwart ondernemers

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

5 Strategieën voor betere balans werkdruk 5 Strategieën voor betere balans werkdruk

Neemt de robot onze banen over? Neemt de robot onze banen over?

Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN

Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...