"Meer dan 3016 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


9 Tips voor gezonder werken in 2015

9 Tips voor gezonder werken in 2015


Het nieuwe jaar nadert en de goede voornemens borrelen weer op. Meer bewegen, wie neemt het zich niet elk jaar voor? Bewegen maakt je niet alleen fitter, je humeur verbetert en je bent beter bestand tegen werkstress.

Bovendien is uit een Zweeds onderzoek onlangs gebleken dat lang zitten het risico op hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes en kanker met maar liefst 50 procent verhoogt.

Duurzame inzetbaarheid
Hoog tijd dus om elke dag te werken aan je eigen duurzame inzetbaarheid: kom wat vaker van die bureaustoel af en benut de werkvloer wat meer. Maar hoe pak je dat aan? Het platform Over Duurzame Inzetbaarheid zette 9 tips op een rijtje. Daarmee gaat Blue Monday, de maandag in januari waarop veel mensen treurig zijn omdat hun goede voornemens al mislukt zijn, straks volledig aan je voorbij.
  • Mail of chat minder met collega’s. Sta op en loop naar ze toe. Contact met collega’s blijkt daarnaast ook nog eens gelukkiger te maken.
  • Zet geen waterkan op je bureau maar neem een kleine beker of glas. Dan loop je vanzelf al meer naar de kraan.
  • Haal altijd zelf drinken en laat dit niet door collega’s doen.
  • Koop en bewegingsmeter aan en meet de gehele dag je activiteit en hoeveel calorieën je verbrandt. Doe dit het liefst met een collega: uitdagingen aangaan werkt extra motiverend.
  • Eet niet snel een broodje aan je bureau. De lunchpauze op het werk is een prima gelegenheid om, samen met collega’s, even de benen te strekken.
  • Neem de trap in plaats van de lift of roltrap.
  • Ga op een andere verdieping naar het toilet.
  • Ga je bellen? Sta dan op en loop weg. Dit is voor je collega’s ook aangenamer. Wie wil er alle gesprekken horen?
  • Laat de auto wat vaker staan en fiets of loop naar je werk. Is de afstand te groot? Denk dan eens aan een elektrische fiets of stap een station eerder uit de bus en loop de rest.
Ook de werkgever kan uiteraard zijn steentje bijdragen. Kijk op PW De Gids Vakbase voor tips om personeel fit te houden.

Tags: werkplek, werknemerstevredenheid, duurzame inzetbaarheid, gezond werken, gezondheid

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

8 Tips om burn-out te voorkomen 8 Tips om burn-out te voorkomen

Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid

5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie 5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie

'Flexibilisering is gifpil' 'Flexibilisering is gifpil'

Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving

7 Prioriteiten voor het managen van professionals 7 Prioriteiten voor het managen van professionals

Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...