"Meer dan 3053 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Stress neemt af als baas interesse toont in welzijn medewerkers

Stress neemt af als baas interesse toont in welzijn medewerkers


De werkdruk neemt toe in ons land, zo signaleert Effectory in een groot onderzoek. Een op de drie werknemers vindt de dagelijkse werkdruk te hoog. Stress kan worden voorkomen wanneer leidinggevenden oprechte interesse tonen in het welzijn van hun medewerkers.

Effectory deed grootschalig onderzoek onder ruim 400.000 medewerkers in Nederland. In 2012 beoordeelde 68 procent van de Nederlandse medewerkers haar werkdruk als goed. In 2015 is dit afgenomen naar 63 procent en het percentage blijft gestaag dalen. Ruim een derde van de medewerkers vindt de dagelijkse werkdruk nu te hoog of veel te hoog en op termijn veroorzaakt dit stress.

Maar wat doe je er aan? Volgens het onderzoek is de meest doeltreffende oplossing is dat werkgevers het gesprek hierover aangaan met hun medewerkers. Waar zit de crux? Zit dat enkel in de bezetting van de afdeling? Of zijn er ook andere maatregelen die snel voor verbetering kunnen zorgen?

In gesprek gaan
“Het is goed om hierover in gesprek te gaan, zodat de vinger echt op de zere plek gelegd wordt$rdquo;, zegt Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory.  “Bij organisaties die werkdruk en stress bespreekbaar maken zien we hoe verlichtend het werkt dat er überhaupt naar medewerkers geluisterd wordt. Dit is heel opvallend. Ook als het probleem niet meteen opgelost kan worden, verbetert het emotionele welzijn van medewerkers enorm als zij zich opgemerkt en gesteund voelen. Ziekteverzuim en langdurige uitval worden hierdoor voor een groot deel voorkomen."

Het ministerie van Sociale Zaken gaat extra controleren op gezonde werktijden en werkdruk. Minister Asscher wil dat werkgevers en werknemers zich bewust worden van het risico van te veel werkstress.

Emotionele welzijn
“Medewerkers met een hoge werkdruk lopen voor hun gevoel steeds achter de feiten aan, hoe hard zij ook werken", legt Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory uit.  “Hierdoor lopen ze de kans om opgebrand te raken. Hun emotionele welzijn neemt af en op de lange termijn heeft dit vaak ook lichamelijke gevolgen, zoals hoofdpijn en oververmoeidheid. Werkgevers zien het ziekteverzuim hierdoor toenemen. Ook de kwaliteit van het geleverde werk kan in de verdrukking komen."

Krimp
Door de crisis zijn veel organisaties de afgelopen jaren ingekrompen. Concreet heeft dit tot gevolg gehad dat er meer werk met minder mensen verzet moest worden. Medewerkers hebben taken van vertrekkende collega's overgenomen naast hun eigen werkzaamheden.

's Avonds doorwerken
De personeelsbezetting in organisaties scoort op dit moment een 5,1, een onvoldoende dus. Daarnaast is het gangbaar geworden om werk mee naar huis te nemen. Vaak wordt 's avonds nog e-mail weg gewerkt op de tablet of telefoon. Ook inefficiënte procedures, een onaangename werksfeer, rolonduidelijkheid of onrealistische doelstellingen kunnen werkstress veroorzaken.

Tags: efficiënter werken, werk privé balans, werknemerstevredenheid, werkdruk, werkstress, werkgever, welzijn

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Zelfstandige zonder pensioen en aov? Zelfstandige zonder pensioen en aov?

Geen werk-privé balans voor driekwart ondernemers Geen werk-privé balans voor driekwart ondernemers

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

5 Strategieën voor betere balans werkdruk 5 Strategieën voor betere balans werkdruk

Neemt de robot onze banen over? Neemt de robot onze banen over?

Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN

Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...