"Meer dan 3016 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


3 Tips hoe je wel succesvol Het Nieuwe Werken kunt invoeren.

3 Tips hoe je wel succesvol Het Nieuwe Werken kunt invoeren.


Hét Nieuwe Werken bestaat niet, valt Frederik van Steenbergen van Ynno maar meteen in huis. De suggestie dat er één oplossing of standaardformule is, is volgens de docent op de Masterclass Over Het Nieuwe Werken misleidend. 3 Tips hoe je wel succesvol Het Nieuwe Werken kunt invoeren. 

“Veel HNW-trajecten mislukken omdat mensen denken dat er een standaardoplossing is", legt Van Steenbergen uit. “Ze hebben een bezoek gebracht aan Microsoft of Interpolis, en huren zelf een architect of meubilairleverancier in, en zetten leuke poefjes neer. Dat blijkt vervolgens niet de garantie voor een succesvolle nieuwe manier van werken."

Masterclass
Van Steenbergen is een van de sprekers in de 5-daagse Masterclass Over Het Nieuwe Werken , die plaatsvindt in het innovatieve gebouw Creative Valley. Hoe je aan de slag gaat als organisatie met een moderne werkstijl staat daar centraal. Want werknemers vandaag de dag willen immers alleen nog maar werken bij werkgevers die zo’n werkstijl hebben omarmd. Van Steenbergen helpt organisaties met de invoering van nieuwe manieren van werken door samen met hen de leidende principes te bepalen, en zo een denkkader mee te geven. “Wat wij op de masterclass doen is proberen een solide basis te leggen voor dit soort trajecten. Zodat het uiteindelijk voor iedereen logisch is waarom de keuzes zijn gemaakt."

Hoe kun je succesvol een nieuwe manier van werken ontwikkelen en invoeren? Van Steenbergen geeft 3 Tips.


1. Zorg ervoor dat het management betrokken is bij de visievorming


Organiseer een visieworkshop waarin het management, of een afvaardiging ervan, meedoet samen met bijvoorbeeld de projectgroep of de stuurgroep. Dat werkt volgens Van Steenbergen het beste met de mensen die de strategie kennen van de organisatie. "Waar gaan we naartoe de komende jaren? Bij veel trajecten gaat het mis wegens een gebrek aan verankering van de nieuwe manier van werken in de strategie van de organisatie. Je moet het koppelen aan deze strategie en vaak gebeurt dat niet."

Het succes van HNW wordt uiteindelijk bepaald door hoe het management erin zit, zegt Van Steenbergen. "Het is de bepalende succesfactor. De trap veeg je schoon door te beginnen bij de bovenste trede. Als je bovenaf begint met een goed verhaal, werkt dat door naar de hele organisatie. In deze masterclass hebben we hebben veelal projectleiders, en mensen die vanuit FM, HR of ICT deelnemen aan een werkgroep HNW. Nagenoeg zijn er nooit directieleden. Terwijl dat toch zo belangrijk is."

2. Blijf de waarom-vraag stellen tot het gênant wordt

Van Steenbergen: "Blijf net zo lang de waarom-vraag stellen tot het gênant wordt. Waarom kiezen we ervoor mensen thuis te laten werken? Waarom wel of geen mobiele devices op de werkvloer? Waarom is het zo belangrijk dat onze medewerkers kennis delen met elkaar? Blijf waarom vragen stellen totdat je uitkomt bij de strategie en niemand het met je oneens kan zijn. Zo kom je uit bij de leidende principes van de nieuwe manier van werken."


3. Bekijk HNW op een holistische manier en betrek de business


Als je 10 mensen hebt, zijn er zeker zeven verschillende antwoorden op de vraag wat Het Nieuwe Werken voor hen betekent. Voor sommige zijn de flexibele werktijden het belangrijkst, anderen vinden het belangrijk om vanaf huis te kunnen werken, anderen willen alleen nog maar op laptops werken of vinden het belangrijk dat er op kantoor een goede espressobar komt om kennis uit te wisselen. Iedereen heeft vanuit de eigen behoefte gelijk, het zijn allemaal verschillende invalshoeken, aldus Van Steenbergen. "Wat passend is, verschilt natuurlijk per organisatie. Wat wij belangrijk vinden is om de visievorming op Het Nieuwe Werken integraal te benaderen. We letten daarom op de 3 B’s: De Bricks, de Bits en de Brains: de fysieke werkomgeving, de virtuele werkomgeving en de sociale/mentale werkomgeving."

Van Steenbergen gaat verder: “Tenslotte mag de B van Business niet ontbreken. Wat we vaak zien is dat bij de invoering van Het Nieuwe Werken juist de mensen uit de lijn er niet bij worden betrokken. De mensen uit de lijn ontbreken in de projectgroepen omdat zij het geld moeten verdienen en dus geen tijd hebben. Maar het gaat juist om hen. Dit is een spanningsveld dat moeilijk te doorbreken is. Juist daarom is het helemaal belangrijk dat een directielid wordt betrokken bij de visievorming"

Het ontwikkelen en invoeren van een nieuwe werkstijl gaat niet vanzelf: het gaat om een ingrijpende organisatieverandering. In deze masterclass Het Nieuwe Werken krijgt u handvatten om daadwerkelijk aan de slag te gaan met het nieuwe werken. U kunt na afloop leiding geven aan de invoering van Over Het Nieuwe Werken. In de masterclasses wordt aandacht besteed aan alle aspecten van het nieuwe werken: de fysieke omgeving, de ICT-wereld, de gevolgen op het gebied van cultuur en leiderschap. Er wordt ook ingegaan op het verander- en communicatietraject. Lees meer over de Masterclass Over Het Nieuwe Werken .

(Bron: Redactie Over Het Nieuwe Werken )

Tags: het nieuwe werken, flexibel werken, thuiswerken, werk privé balans, change management, werknemerstevredenheid, slimmer werken, hnw, invoeren

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

8 Tips om burn-out te voorkomen 8 Tips om burn-out te voorkomen

Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid

5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie 5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie

'Flexibilisering is gifpil' 'Flexibilisering is gifpil'

Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving

7 Prioriteiten voor het managen van professionals 7 Prioriteiten voor het managen van professionals

Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...