"Meer dan 3015 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Social media leuk, maar niet om mee te solliciteren

Social media leuk, maar niet om mee te solliciteren


Social media inzetten in je communicatie is natuurlijk hartstikke Werken 2.0. HRM’ers zetten social media bijvoorbeeld steeds meer in als wervingskanaal, en de sollicitant oriënteert zich via deze kanalen ook steeds vaker op een baan. Toch als het gaat om daadwerkelijk solliciteren laten de sollicitanten het medium links liggen.

De inzet van social media bij het zoeken naar een baan is met 6 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.049 respondenten in opdracht VNU Vacature Media. De organisatie voert de survey uit om trends in mediagebruik bij werkzoekenden te meten. De stijging komt voornamelijk door een toename in het gebruik van Facebook. 37 procent van de kandidaten gebruikt social media tijdens de zoektocht naar een nieuwe baan.

Social media
Maar ondanks de groei in de oriëntatiefase, blijft het daadwerkelijk solliciteren via social media achter. 82 procent heeft nog nooit gereageerd op een vacature via social media. HR-managers lijken social media als wervingskanaal overigens steeds meer te omarmen, blijkt uit recent onderzoek. Daarin gaf 38 procent van de HR-managers aan het afgelopen jaar nieuwe aanwas te hebben gevonden via social mediakanalen. HR in de sociale sector blijken daar trouwens op achter te lopen: deze laten de kansen van social media vaak onbenut.

Baan via vacaturesites?
Online vacaturemedia is het populairste kanaal in de zoektocht naar een nieuwe baan. 93 procent van de werkzoekenden gebruikt online vacaturemedia in het oriëntatieproces. Hiervan reageert 76 procent op een vacature, waarvan 37 procent met succes een baan vindt.

Ruim 8 op de 10 werkzoekenden gebruiken vacaturesites in hun oriëntatie naar een (nieuwe) baan. Werkzoekenden waarderen online vacaturemedia vooral om hun uitgebreide aanbod en om de mogelijkheid om gericht te zoeken.

Advertentie in krant: het werkt nog steeds?
Printmedia wordt door bijna zeven op de tien van de werkzoekenden gebruikt in de zoektocht naar een (nieuwe) baan (68 procent). Hiermee blijft printmedia het tweede mediakanaal in het oriëntatieproces. Van de werkzoekenden die zich via een printmedium oriënteren, reageert 70 procent ook daadwerkelijk op een vacature. 39 procent van de sollicitanten vindt uiteindelijk via deze weg een baan.

Tags: slimmer werken, social media, communicatie, het nieuwe solliciteren, online, online branding

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid

5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie 5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie

'Flexibilisering is gifpil' 'Flexibilisering is gifpil'

Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving

7 Prioriteiten voor het managen van professionals 7 Prioriteiten voor het managen van professionals

Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid

Het Nieuwe Werken: ‘Haast is geboden’ Het Nieuwe Werken: ‘Haast is geboden’

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...