"Meer dan 3016 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


MKB'er onderschat eigen kansen om te profiteren van Unified Communications

MKB'er onderschat eigen kansen om te profiteren van Unified Communications


Nederland telt momenteel 8 miljoen werkenden; de helft daarvan, dus een mannetje of vier miljoen, bestaat tegenwoordig uit kenniswerkers. Ze werken niet meer met hun handen, maar delen hun kennis, ideeën door te communiceren. Zie hier het enorme marktpotentieel van Unified Communications (UC), want wie wil er nu niet minder betalen voor telefonie-, beheer- en netwerkkosten? En wie wil er nu niet veel efficiënter werken doordat al zijn berichten, inclusief voicemails en gemiste gesprekken overzichtelijk samenkomen in zijn inbox? En wie wil er nu niet alleen weten of iemand bereikbaar is, maar ook hoe hij of zij bereikt wil worden? Dat wil iedereen wel, zou u denken, want met UC kunt u uw bereikbaarheid vergroten, tijd besparen en ook uw reistijd en -kosten terugbrengen.
Toch kwam Unified Communications in eerste instantie maar lastig van de grond. In de grootzakelijke markt zien we echter na wat opstartproblemen inmiddels een snelle groei van het aantal UC-implementaties. In het MKB blijft het aantal UC-implementaties nog achter. In mijn gesprekken met MKB'ers hoor ik dat ze met name opzien tegen het hoge kostenplaatje dat dergelijke oplossingen volgens hen met zich meebrengen. Er moeten wekenlang dure consultants aan de slag; de hele IT-omgeving moet op zijn kop en daarna moet je zo´n nieuwe omgeving ook nog eens zien te beheren en daar hebben we de mensen helemaal niet voor, hoor ik dan. En juist om de kosten haken ze dan direct af. Maar beste MKB'er, u worstelt wel met dezelfde problemen als grootzakelijke markt.

Want ook bij u eindigt 60% van de zakelijke telefoongesprekken in de voicemail; ook uw kenniswerkers ontvangen 51 berichten per dag, verspreid over zeven verschillende middelen en ook bij u ervaart 55 procent een probleem met de bereikbaarheid. Kortom uw uitdagingen zijn niet anders dan die van uw grotere broertjes. Een prima oplossing voor deze problemen in de vorm van Unified Communications wordt echter vaak wel erg makkelijk afgedaan onder de noemer 'te duur'. Waar is de ondernemersgeest van de MKB'er dan, vraag ik me dan af? Waarom gaat u als ondernemer niet op zoek naar hoe het goedkoper, beter en makkelijker kan? Er zijn vandaag de dag ook oplossingen voor uw 'kleinere' organisatie.

Uw bedrijf hoeft niet meer weken 'uit de lucht' te zijn om UC te implementeren en het beheer van UC-oplossingen kan op afstand plaatsvinden, zodat u er ook geen mensen in dienst hoeft te hebben. Kleine bedrijven als Priva, leveranciers van geautomatiseerde klimaatcontrole en procesbeheer in de agrarische sector, maar wel met Meini Prins, ' Zakenvrouw van het Jaar 2009' aan boord maken hier al volop gebruik van. Dus beste MKB'er, doe Unified Communications niet simpelweg af als 'te duur' en stap op deze rijdende trein, want anders verliest u op den duur de strijd met de concurrentie die wel sneller, efficiënter en goedkoper werkt.
Lucas Wensing, CEO van StartReady.com

Tags: mkb, unified communications

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

8 Tips om burn-out te voorkomen 8 Tips om burn-out te voorkomen

Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid

5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie 5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie

'Flexibilisering is gifpil' 'Flexibilisering is gifpil'

Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving

7 Prioriteiten voor het managen van professionals 7 Prioriteiten voor het managen van professionals

Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...