"Meer dan 3025 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


3 Tips voor een warme bedrijfscultuur

3 Tips voor een warme bedrijfscultuur


Jonge talenten stappen op als ze zich niet (goed) voelen passen in de bedrijfscultuur. Vooral grotere bedrijven hebben daar last van. Maar wat is precies die ‘bedrijfscultuur’? En moeten we die aanpassen als mensen zich er ‘kennelijk’ niet goed bij voelen? Nee, zeggen diverse managementgoeroes. Blijf vooral uzelf, en draag dat uit.

Heel droog omschreven is de bedrijfscultuur het geheel van gemeenschappelijke waarden en normen binnen een organisatie. Het laat zien hoe de medewerkers samenwerken, ‘hoe wij de dingen hier doen’. Een manier om de cultuur te omschrijven is ze vastleggen in kernwaarden.

Dat wil zeggen: de unieke waarden die écht kenmerkend zijn voor een specifieke organisatie. Vermijd daarbij platitudes als ‘klantgericht’, ‘uitdagend’, of ‘betrouwbaar’ en slogans met een te hoog abstractieniveau als ‘een stapje verder gaan’. Het gaat om de opvallende zaken in uw manier van (samen)werken waarmee u zich onderscheidt van andere bedrijfsorganisaties in uw branche, focus op de redenen waarom klanten voor u kiezen en niet voor uw ‘concullega’s’.

Een gezamenlijke identiteit

Maar wat u ook formuleert als bedrijfscultuur, pas op dat het allemaal niet te star en gedetailleerd komt vast te liggen. Dit zei Jeroen Busscher over anders werken en de bedrijfscultuur in een interview met PW De Gids: “Organisatieculturen en hiërarchische structuren zijn allemaal passé. In een wereld waarin iedereen flexibel en professioneel met elkaar samenwerkt, wordt leren de belangrijkste bindende factor. En dan niet het ouderwetse leren waarbij je op een cursus wordt gestuurd, nee, we gaan gemeenschappelijk op ontdekkingstocht en leren wat waardevol is voor de klant. Want we zoeken voortdurend naar nieuwe oplossingen, samen met de klant. Creativiteit en leren gaan steeds meer versmelten tot iets wat we samen meemaken, waardoor we dezelfde taal gaan spreken en een gezamenlijke identiteit krijgen.$rdquo;

3 tips om te blijven wie je bent

In plaats van vluchten in formules en formuleringen is het misschien beter om de bedrijfscultuur gewoon te ‘zijn’. Stelt CEO Alex Malley van CPA Australia. Want gedrag dat precies aansluit op de bedrijfscultuur zou weleens de meest belangrijke succesfactor kunnen zijn in de concurrentiestrijd. Wie wil er zaken doen met een organisatie die zichzelf niet is, waarvan je niet duidelijk kunt zien wie ze zijn en waar ze voor staan? Daarom geeft Malley drie doorleefde tips uit zijn eigen managementpraktijk die leidinggevenden kunnen helpen om de bedrijfscultuur vrij van tegenstrijdigheden te houden.

1} Verander alleen iets als dat echt nodig is

Veel toeleveranciers kunnen ervan meepraten: komt er een nieuw contactpersoon, dan is de kans 50 procent dat de verbintenis wordt verbroken. Niet omdat de prestaties slecht waren, maar omdat ‘het tijd wordt voor een verandering.’ Binnen het management en de politiek gaat het net zo: veranderen om je stempel ergens op te drukken is forceren. Veranderingen moeten overduidelijk in het bedrijfsbelang zijn. En als dat zo is, dan ziet iedereen dat bijna uit zichzelf. Is er een hecht team aan het werk met een goede moraal en dito resultaten, moedig ze dan aan om vooral zo door te gaan.

2} Luisteren!

Weinig mensen houden van veranderingen, en daar kunnen ze allerlei redenen voor hebben. Waarschijnlijk bent u het als manager lang niet met al die motieven eens, stelt Malley, het gaat erom hoe u omgaat met de mensen die deze bezwaren uiten. Belangrijk is om deze mensen, en hun bezwaren serieus te nemen. Sommige mensen moet u misschien eerst zelfs aanmoedigen om met hun bezwaren te komen. Een tijdrovend proces, maar uiteindelijk heeft u een goed en volledig beeld van wat er leeft. U kunt dan beslissingen nemen die daar zo veel mogelijk bij aansluiten.

3} Het goede voorbeeld

Zeg wat je bent, en wees wat je zegt. Het vertrouwen, de geloofwaardigheid en respect voor het bedrijf staat gelijk op het spel zodra blijkt dat een manager zich niet gedraagt in overeenstemming met alles ‘waar het bedrijf voor staat’. Bij elke nieuwe baan of benoeming ondersteunde Malley daarom enkele projecten, plannen of initiatieven die duidelijk aangaven waar hij met de organisatie heen wilde de komende tijd. Om te laten zien dat hij het echt meende.

Tenslotte: spreek elkaar aan

A zeggen en B doen is dodelijk voor bedrijven, zeker in deze tijd van hevige media-aandacht. Fiscale schandalen doen charitatieve instellingen heel snel vertrekken uit landen waarmee ze tientallen jaren in alle rust zaken hebben gedaan. En de anecdote van de fastfoodketen in de VS met maatschappelijk imago die zijn serveersters geen ‘living wage’ wilde betalen gaat nog altijd de wereld rond. Inconsistent gedrag dat niet past bij de ‘manier waarop wij zaken doen’ wordt direct en keihard afgestraft. Uw zorgvuldig opgebouwde imago ligt in no time aan diggelen. Managers moeten aangeven dat ze echt verwachten dat mensen elkaar aanspreken op gedrag dat tegenstrijdig lijkt met ‘onze’ manier van doen. Niet als beschuldiging of afrekening, maar onderling. En het liefst direct, zonder dat het management erbij moet komen.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op Over Duurzame Inzetbaarheid.

Tags: het nieuwe werken, hrm, change management, management, kantoor, samenwerken, collega's, bedrijfscultuur

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid

Nog geen stormloop op de Chief Happiness Officer Nog geen stormloop op de Chief Happiness Officer

8 lessen uit Het Nieuwe Werken 8 lessen uit Het Nieuwe Werken

Flexibilisering van de arbeidsmarkt. Omstreden maar het levert miljarden op Flexibilisering van de arbeidsmarkt. Omstreden maar het levert miljarden op

Zelfstandige professionals nog steeds bezorgd over Wet DBA ondanks uitstel Zelfstandige professionals nog steeds bezorgd over Wet DBA ondanks uitstel

Werknemers willen recht om onbereikbaar te zijn voor de baas Werknemers willen recht om onbereikbaar te zijn voor de baas

8 Tips om burn-out te voorkomen 8 Tips om burn-out te voorkomen

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...