"Meer dan 3071 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Helft zakelijke rijders appt tijdens autorijden

Helft zakelijke rijders appt tijdens autorijden


De helft van de zakelijke rijders appt wel eens in de auto. Moet HR ingrijpen hierin voor de veiligheid van de werknemers?


Dat appen in de auto  onveilig is, daar zijn bijna alle zakelijke rijders het over eens. Toch leest of schrijft slechts de helft nooit een berichtje tijdens het autorijden. Dat blijkt uit onderzoek naar smartphonegebruik op de weg in opdracht van Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Hiervoor werden 350 zakelijke rijders ondervraagd.

Bijna-aanrijding
‘Even een appje sturen’. Het is onveiliger dan bellen in de auto. Toch schrijft een derde van de medewerkers op de weg wel eens een tekstbericht tijdens het autorijden. Van hen heeft maar liefst drie op de tien wel eens een bijna-aanrijding gehad als gevolg van het gebruiken van de smartphone. Dit heeft echter hun gedrag niet veranderd, ze blijven berichten lezen en schrijven. De zakelijke rijders die berichten lezen én versturen, zijn jonger dan de gemiddelde zakelijke rijder; bijna de helft (46 procent) is jonger dan 41 jaar. Minstens 7 procent van de werknemers zit regelmatig op de weg: zoveel Nederlanders hebben een auto van de zaak, zeggen CBS-cijfers.

Waarom doen we het dan toch? De reden om met de smartphone in de weer te gaan ligt vooral in het efficiënt en aangenaam besteden van de reistijd, maar ook in nieuwsgierigheid. Een kwart van de rijders voelt bovendien sociale druk van collega’s om vlot te reageren: ‘het wordt van me verwacht vlot te reageren’. Tegelijkertijd vinden zakelijke rijders het lezen of versturen van een berichtje onveilig, stressvol, onprettig en niet normaal.

Eigen verantwoordelijkheid?
Moet HR ingrijpen? Dat is de vraag. Een kwart van de zakelijke rijders zegt graag minder te worden afgeleid door binnenkomende berichten. Ze zien het gebruiken van de smartphone onderweg als hun eigen verantwoordelijkheid, waarbij de werkgever de taak heeft om te zorgen voor veilige randvoorwaarden, bijvoorbeeld door het onderwerp op de agenda te zetten en op te nemen in de safety culture van het bedrijf.

Er zijn al voorbeelden te vinden van werkgevers die richtlijnen voor hun medewerkers hebben opgesteld om het bellen en het bedienen van navigatieapparatuur tijdens zakelijke autoritten te verbieden of te ontmoedigen. Vooral bedrijven waarvan medewerkers veel op de weg zitten als Esso, BP, Shell, Schenk Papendrecht B.V., Gasunie, UPS, Allsecur, Leaseplan, Kimberly-Clark en Tata Steel, zo stelt Veilig Verkeer Nederland. Zo wordt van Shell-medewerkers vewacht dat zij het telefoongesprek verbreken wanneer de beller, zowel medewerkers als leveranciers, in de auto zit.

Tags: het nieuwe werken, efficiënter werken, hrm, social media, mobiel werken, veiligheid, zakelijk reizen, autorijden, appen

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Millennials willen baan die past bij hun persoonlijkheid Millennials willen baan die past bij hun persoonlijkheid

Onuitgesproken issues belemmeren goed werkgeverschap Onuitgesproken issues belemmeren goed werkgeverschap

We willen werken op een duurzaam kantoor We willen werken op een duurzaam kantoor

35 plusser? Hoe hou je je werk leuk? 35 plusser? Hoe hou je je werk leuk?

Talent schaars? Weet waar je zoekt Talent schaars? Weet waar je zoekt

Kwart van de jonge professionals kampt met burn-out Kwart van de jonge professionals kampt met burn-out

Anders werken begint van binnen Anders werken begint van binnen

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...