"Meer dan 3041 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


4 Tips om  beter te netwerken

4 Tips om beter te netwerken


Voor veel managers, professionals en studenten is netwerken geen hobby. Maar niet netwerken is geen optie: netwerken vergroot je kans op een baan en business, verbreedt en verdiept je kennis, versnelt je ontwikkeling en vergroot je status en gezag. Er zijn hele bergen onderzoek die dit bevestigen. Dus wat te doen als je er een hekel aan hebt? Tiziana Casciaro (Rotman School of Management), Francesca Gino (Harvard) en Maryam Kouchaki (Kellogg School of Management) hebben vier tactieken gevonden die mensen helpen om hun anti-netwerkmindset om te buigen.

1. Richt je op leren
Op promotie gerichte mensen vinden netwerken leuk en spannend: ze zijn nieuwsgierig naar alle nieuwe mogelijkheden en wat die gaan brengen. Op preventie gerichte mensen zien netwerken als noodzakelijk kwaad. Voor hen voelt het onecht aan, dus doen ze er minder vaak aan en levert het ze minder op.
Het is mogelijk om via oefeningen om te schakelen van een preventie- naar een promotiegerichte mentaliteit, wat je sowieso positiever in het leven doet staan , zodat je netwerken gaat ervaren als een kans om nieuwe mensen en dingen te ontdekken en te leren.

2. Identificeer gemeenschappelijke belangen
Vraag je af waar jouw belangen en doelen liggen met mensen die je tegenkomt en hoe je van daaruit zinvolle werkrelaties kunt vormen. Dit is het gedeelde-activiteitenprincipe, de basis van potente netwerken.
Mensen vormen de meest collaboratieve en langst durende connecties als ze samenwerken aan taken waarvoor ze elkaars bijdragen nodig hebben. Zulke ‘onderlinge taakafhankelijkheid’ is een van de grootste bronnen van positieve energie in positieve relaties. Zeg maar: je wordt daar blij van. Het geeft je een gevoel van authenticiteit en zinvolheid. Onderlinge taakafhankelijkheid is een van de grootste bronnen van positieve energie in positieve relaties

3. Kijk breed naar wat je te bieden hebt
Zelfs zonder direct gedeeld belang vind je wel iets waardevols wat je aan iemand anders kunt bieden. Denk daarbij buiten de gebaande paden. Dat is vaak lastig als je bijvoorbeeld nog maar junior bent of geen hoge functie hebt, maar ook dan zijn er mogelijkheden: je hebt altijd meer te bieden dan je denkt. Focus niet op tastbare zaken als geld, sociale status, technische hulp en informatie maar op minder voor de hand liggende zaken als dankbaarheid (het inspireert mensen enorm als je ze bedankt voor hun hulp), erkenning/waardering en verbetering van je reputatie.

4. Vind een hoger doel
Het voelt beter, authentieker, minder opportunistisch, om te netwerken als dat hogere, bredere doelstellingen dient in plaats van alleen maar persoonlijke. Frame je netwerkactiviteiten dus in die context.
Andrea Stairs, directeur van eBay Canada: “Ik moest m’n gevoel overwinnen dat het egoïstisch en onbetamelijk zou zijn om in de media voor het voetlicht te treden. Ik besefte dat mijn zichtbaarheid in feite goed is voor mijn bedrijf en voor het imago van vrouwen in het bedrijfsleven. Door mijn media-aanwezigheid zo te beschouwen, voelde ik me vrij om actie te ondernemen en connecties te omarmen die ik daarvoor niet cultiveerde."

Bron: Facto.nl

Tags: hrm, change management, slimmer werken, werknemers, samenwerken, netwerken

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA

Meer vrijheid, minder integriteit? Meer vrijheid, minder integriteit?

5 tips voor stressvrij digitaal werken 5 tips voor stressvrij digitaal werken

Het Nieuwe Werken, geschikt voor iedereen? Het Nieuwe Werken, geschikt voor iedereen?

Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken

Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben? Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben?

Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...