"Meer dan 3041 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


8 factoren voor meer geluk op de werkvloer

8 factoren voor meer geluk op de werkvloer


Wat is geluk? Dat is voor iedereen anders. Ook op de werkvloer. Management consultant Srinivasan zet de acht belangrijkste factoren op een rij die veel mensen een geluksgevoel geven in hun werk.

Geluk is zo ongeveer de persoonlijkste emotie die je kunt hebben. Iedereen krijgt het door wat anders: de glimmende auto, een felbevochte promotie, een gelukkig huwelijksleven of gezonde kinderen. Er zijn heel wat factoren waar je dat geluksgevoel van kunt krijgen. Ook op het werk.

Succes
Geluk en succes zijn nauw met elkaar verbonden. Zonder een geluksgevoel wordt niemand echt succesvol in zijn werk, houdt hij dat werk minder lang vol en hij zal er na verloop van tijd zelfs een hekel aan krijgen. De uitdrukking ‘met frisse tegenzin naar je werk’ komt uit de tijd dat mensen werkten voor hun geld, en in hun vrije tijd de dingen deden die ze echt leuk vonden. Die opvatting is steeds moeilijker vol te houden, zeker als je steeds langer moet doorwerken.

Acht geluks’knopjes’
Srinivasan onderzoekt waar dat geluksgevoel vandaan komt, hoe je het vasthoudt en hoe je het kunt versterken. Hij benoemt acht factoren die het geluksgevoel bevorderen en het juist daardoor nog sterker maken. Nu hoeft u alleen nog maar te bepalen welke geluksknopjes bij u het beste werken.

1. De kracht van het ‘positief denken’
Alles wat u doet, of het nu zakelijk of privé is, gaat beter als u eraan begint met een positieve grondhouding. Zo verkoopt u 37 procent meer, heeft u 40 procent meer kans op een promotie, en u bent maar liefst tien maal meer betrokken bij uw werk en het bedrijf als u begint met de gedachte: dit gaat mij lukken.

2. Betere contacten met gelukkige mensen
De meest succesvolle mensen in uw omgeving zien er waarschijnlijk gelukkig uit. Niet dat ze de hele tijd lachend rondlopen, maar ze hebben iets in hun uitstraling dat u die indruk geeft. Ze zijn gemotiveerd voor hun werk, en oprecht geïnteresseerd in wat u doet en wat u te bieden heeft. Die positieve grondhouding straalt af op de mensen met wie ze in contact komen. Vooral managers hebben er baat bij.Roddeltantes

3. Creativiteit en geluk gaan samen
Creatieve invallen, andere mogelijkheden en nieuwe denkwijzen onstaan niet bij mensen die druk en gestresst zijn. Met een ontspannen en positieve grondhouding komen vaak de creatiefste invallen. Wie werk doet dat goed bij hem past, bereikt dat eerder en vaker. De hersenen zijn gefocust, maar niet overbelast met allerlei andere zaken die ook om aandacht vragen.

4. Geluk is gezond
Gelukkige mensen hebben een lagere hartslag en bloeddruk. Dat komt door endorfines, de gelukshormonen die u in een prettige stemming brengen. Tegelijk verlaagt het lichaam de aanmaak van stresshormonen als cortisonen. Wie dat gevoel van ‘flow’ ervaart in zijn werk, zit op de juiste plek en werkt in het juiste tempo, dat hem en haar optimaal laat presteren.

5. Gezonde mensen zijn minder vaak ziek
Gelukkige mensen huizen in gelukkige lichamen. Met een beter functionerend afweersysteem tegen allerlei ziekten, waardoor gelukkige mensen minder vaak ziek zijn dan pessimisten en mensen die niet goed in hun vel en niet op de goede plek zitten, en niet goed ‘in hun kracht’ functioneren. Klinkt logisch. Maar volgens Srinivasan gaat het nog wat verder. Wie kwaad is, verbitterde of jaloerse opmerkingen maakt, ademt daarmee zoveel toxines uit dat die lucht giftig genoeg is om 50 kleine biggetjes te doden. Het geeft een nieuwe betekenis aan ‘ergens kwaad van spreken.'

6. Gelukkige mensen herstellen sneller van stress
Het volgt bijna vanzelfsprekend uit de vorige twee tips: een betere hormoonhuishouding zorgt er ‘natuurlijk’ ook voor dat u minder last heeft van stressvolle gebeurtenissen. En mocht het dan toch eens gebeuren, dan zijn gelukkige mensen sneller weer hun ‘gelukkige’ zelf, stelt Srinivasan.

7. Gelukkige mensen nemen meer verantwoorde risico’s
Ze denken positiever over zichzelf, en over de wereld om hen heen, dus is het voor gelukkige mensen makkelijker om hun angsten te overwinnen. Ze herinneren zich die keren dat het goed afliep toen ze een risico namen, zoals die salarisverhoging terwijl het niet goed ging met het bedrijf, het “ja$rdquo; woord van hun vriend(in), dat huis, ondanks die hoge hypotheek. Wie slecht in zijn vel zit, wil dat gevoel niet versterken met een teleurstelling.

8. Gelukkige mensen reageren evenwichtiger
En als er dan toch iets niet goed gaat? Dan reageren gelukkige mensen daar beter op dan mensen die toch al kwaad, boos, verdrietig of somber zijn. Beter wil volgens Srinivasan zeggen: evenwichtiger, zonder te overdrijven of door te slaan. Bedenk maar hoe u reageert op een onverwachte file, of een net gemiste aansluiting in het openbaar vervoer. Bent u gelukkig, dan lacht u erom. Heeft u net een slechte dag op kantoor gehad? Oei.

Naar een gelukkig bedrijf
Zelf gelukkig(er) worden in uw persoonlijke en professionele bestaan is een mooie, eerste stap. En waarschijnlijk ook noodzakelijk voor de volgende stap: meer mensen waarmee u samenwerkt, gelukkiger maken. Lastig, want geluk werkt bij iedereen anders. Pascal Verheugd, HR-directeur van Hutten heeft veel succes gehad met ‘vertalen’ van werkgeluk en vitaliteit naar sociaal innovatief HR-beleid.

Ook Erik Steenbakkers, Directeur Center of Expertise Employee Life Cycle bij NS ontdekte hoe je belemmerend gedrag kunt omzetten in werkgeluk, zodat meer mensen met hernieuwd plezier naar hun werk gaan. En Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely kan u alles vertellen over hoe je een geluksgevoel kunt ‘doorvertalen’ naar de hele keten van cacaoproducent tot en met de consument.

Zoekt u ook meer inspiratie voor een uitgebreider geluksgevoel? Kom dan naar de Inspiratiedag Duurzame Inzetbaarheid op 1 december aanstaande. En leer en geniet van hun ervaringen. Klik hier voor meer informatie en inschrijven.

Dit artikel verscheen eerder op Over Duurzame Inzetbaarheid.

Tags: efficiënter werken, hrm, change management, werknemerstevredenheid, geluk, succesfactoren

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA

Meer vrijheid, minder integriteit? Meer vrijheid, minder integriteit?

5 tips voor stressvrij digitaal werken 5 tips voor stressvrij digitaal werken

Het Nieuwe Werken, geschikt voor iedereen? Het Nieuwe Werken, geschikt voor iedereen?

Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken

Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben? Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben?

Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...