"Meer dan 3016 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Noord-Holland nam afscheid van gebouw én oude manier van werken

Noord-Holland nam afscheid van gebouw én oude manier van werken


Zes jaar geleden startte de Provincie Noord-Holland de Expeditie Houtplein: de verhuizing naar een nieuwe locatie, waarbij niet alleen het oude gebouw werd gesloopt maar ook de oude manier van werken gedag werd gezegd. Sectormanager Facilitaire Dienstverlening Rob Tresoor vertelt over het succes van de expeditie. “Je moet het er vooral vaak over hebben."

In februari 2013 betrok Provincie Noord-Holland het meest duurzaam verbouwde kantoorpand van Nederland: aan het Houtplein in Haarlem. De inrichting van het pand, met zo’n duizend werkplekken voor 1400 medewerkers, is gebaseerd op tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Centraal staan dan ook kenmerken als meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid voor medewerkers, flexibele en activiteitgerelateerde werkplekken, flexibele werktijden, een nieuwe IT-omgeving en online communicatiemogelijkheden.

 Op het Congres Over Het Nieuwe Werken 2016 organiseert Tresoor samen met collega Yvon Olof een workshop waarin ze meer vertellen over de overgang naar het nieuwe werkconcept ‘Expeditie Houtplein’.

Hoe begin je aan zo’n enorm project?
“Je moet eerst het besluit nemen wat je precies wilt met de verhuizing. Wordt het vooral facilitair of wil je meer? Wij kozen ervoor om het als een totaalproces te bekijken. Van de gedragskant tot digitalisering. In plaats van een vaste PC werkt iedereen nu op een laptop. Dat hadden we al doorgevoerd voordat we gingen verhuizen. Volgend jaar gaan we de stap maken van laptops naar hybride tablets. We geven mensen de keuze. Bij het begin hebben we drie pilaren  gekozen waarmee we de hele organisatie mee op expeditie hebben genomen: Het nieuwe gebouw, inrichting en werkconcept (bricks), de gedragsverandering die daarbij hoort (behavior), nieuwe ICT en digitalisering (bites). Daar zijn we twee jaar mee bezig geweest."

Waarom de naam Expeditie?
“We hebben het neergezet als een reis. Alsof we gingen kamperen. En dat was ook zo, want de tijdelijke locatie was niet zo fijn. Maar omdat we er iedereen zo vanaf het begin bij hadden betrokken ging dat allemaal goed. Wat doe je verder op een expeditie? Je gaat wandelen, bergbeklimmen. Wij organiseerden uitjes naar andere bedrijven. De medewerkers konden zich inschrijven op deze trips en zelf zien hoe andere werkgevers het flexibel werken in de praktijk organiseerden. Ze moesten daarvoor wel zelf het initiatief nemen. Wij regelden de bussen, maar ze moesten het zelf organiseren. We zijn onder meer naar de gemeenten Den Bosch en Heemstede geweest, bij Rabobank Utrecht en de Provincie Overijssel."

De voorbereiding en communicatie is heel belangrijk zeg je. Waarom precies?
“Het is belangrijk dat je vertelt waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Je moet de mensen meenemen. Dat willen we ook laten zien in de workshop op het congres. Het feit dat onze medewerkers niet meer terug willen naar het klassieke kantoor bewijst het succes van een goede voorbereiding. Er was dan ook geen verrassing toen ze in het nieuwe kantoor aankwamen. Ons streven was bijvoorbeeld een uniforme stoel. Heel veel mensen zijn toen gaan meedenken en de stoel die het is geworden is heel arbovriendelijk. We hebben ze laten meedenken over hoe we moeten werken in het pand en waarvoor we het willen gebruiken. Daarnaast hebben we bijvoorbeeld een ontmoetingsplein opgezet, waar je elkaar kunt treffen voor lunch of voor overleg. We hebben eerst een programma van gebruik gemaakt, hoe willen we het gebouw gebruiken. Aan de hand daarvan is het programma van eisen opgesteld voor de bouwer. Zo is dit gebouw niet alleen door de bouwer bedacht, maar een beetje door ons allemaal."

Werkte alles wat jullie hebben bedacht?
“Nee, niet alles. We hadden bijvoorbeeld bedacht dat we ook staand zouden gaan vergaderen. We hebben 25 vergaderzalen, waarvan er vier anders zijn ingericht dan een klassieke vergaderzaal. Twee zijn creatief ingericht, met krijtborden, krukken op wieltjes en twee om staand te vergaderen. Daar konden medewerkers leunen op een soort wiebelkruk. Er kwam veel commentaar op. Mensen vielen achterover van de kruk. Na een jaar aankijken konden we concluderen dat het niet werkt. De zalen werden niet meer geboekt. Dus krukken eruit en stoelen en tafels erin. Je moet niet huiverig zijn om af te wijken van het concept wat je hebt bedacht. Zeker als het niet werkt. Belangrijk is dat je blijft praten. Waarom doen we wat we doen? Ook belangrijk is om ervoor te zorgen dat iedereen weet wat de afspraken zijn. Zoals dat we niet eten op de werkplek. We hebben bewust geen leefregels ingevoerd maar afspraken met elkaar gemaakt, want als je regels invoert dan moet je ze ook gaan handhaven."

Het Congres Over Het Nieuwe Werken vindt plaats op 8 december in Veenendaal en heeft als kernthema’s: Verantwoordelijkheid, Vertrouwen en Verandering’. Toonaangevende organisaties delen hun visie, kennis en vooral ook hun ervaringen. Ze praten u in één dag bij over alle aspecten van Het Nieuwe Werken en wat zij zijn tegengekomen bij de transitie van hun organisatie naar een HNW-werkconcept. Voor meer informatie: www.congres.ohnw.nl

Dit interview is eerder gepubliceerd op Over Het Nieuwe Werken.

Tags: het nieuwe werken, efficiënter werken, flexibel werken, hrm, werkplek, change management, provincie

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

8 Tips om burn-out te voorkomen 8 Tips om burn-out te voorkomen

Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid

5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie 5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie

'Flexibilisering is gifpil' 'Flexibilisering is gifpil'

Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving

7 Prioriteiten voor het managen van professionals 7 Prioriteiten voor het managen van professionals

Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...