"Meer dan 3015 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Heeft elke organisatie een Chief Happiness Officer nodig?

Heeft elke organisatie een Chief Happiness Officer nodig?


Hoe kun je als HR-verantwoordelijke zorgen dat geluk binnen de organisatie wordt gestimuleerd? Moeten we allemaal een Chief Happiness Officer in dienst nemen, vraagt Janneke Schenning zich af op het Platform Over Personeelsplanning.

Het antwoord op die laatste vraag lijkt nee, want volgens prof. dr. Ruut Veenhoven, een van de meest ervaren wetenschappers op het terrein van geluk, is de mate waarin een organisatie geluk kan bevorderen gering. Op basis van de beschikbare onderzoeken geeft hij aan dat een organisatie gemiddeld hoogstens 5 procent kan bijdragen aan geluk. Toch is geluk handig voor duurzamer inzet, want daar werk je beter, plezieriger en ook langer door.

‘Gelukkige’ omgeving
Individueel geluk kun je niet altijd sturen, maar je kunt binnen je organisatie wat mij betreft wel werken aan een omgeving die geluk kan bevorderen. Dat blijkt ook uit Het Grote Geluksonderzoek van KU Leuven onder leiding van prof. dr. Patrick Luyten. In dit onderzoek wordt het effect van positieve interventies, gebaseerd op het werk van Leo Bormans, op geluk onderzocht in verschillende settings.

6 basisvoorwaarden
Conclusie is dat positieve interventies geluksgevoel bevorderen. In het onderzoek staan tips om dat te bevorderen. En het start bij de basisvoorwaarden voor gelukkige medewerkers:
  • Materiële veiligheid en billijke beloning;
  • Gevoelens van autonomie;
  • Kansen om te groeien en een creatieve bijdrage te leveren;
  • Mogen leren en fouten mogen maken;
  • Belang van teamwork en verbondenheid;
  • Geïnspireerd worden door omgeving, collega’s en leidinggevenden.
  • Mooi om jezelf en je organisatie weer eens langs deze lat te leggen.
Zorgt voor behoud en motivatie
Mijn conclusie is dat werken aan geluk in organisaties werkt. Het heeft invloed op geluksgevoel en op prestaties, maar wel beperkt. Te weinig om er op in te zetten? Dat denk ik niet. Zoals Joost Ardts concludeert in MT: “Gelukkige medewerkers krijgen hogere beoordelingsscores, sneller een salarisverhoging en worden door collega’s eerder geholpen dan minder gelukkige. En medewerkers die tevreden, betrokken en gelukkig zijn, lopen minder snel weg.$rdquo;

De opbrengst
Als we alles optellen: geluksgevoel, prestaties, betrokken en gecommitteerde medewerkers. Dan is dat zeker de moeite waard om ook als organisatie te investeren in geluk. En daarnaast: Gelukkig zijn, dat willen we toch allemaal!

Inspiratie voor geluk
Gelukkige medewerkers is een prachtig ideaal voor HR. Maar elke medewerker heeft zijn en haar eigen geluks-knopje. Om dat te vinden, is soms heel wat onderzoek nodig. En soms een gelukkig idee. Kom daarom naar de Inspiratiedag Duurzame Inzetbaarheid op 1 december aanstaande en leer van de oplossingen van andere organisaties. Ontdek hoe zij een actief DI-beleid voeren, draagvlak krijgen en succesvol zijn met duurzame inzet. Klik hier voor meer informatie en inschrijven.

Tags: het nieuwe werken, efficiënter werken, werknemerstevredenheid, werknemers, werkgeluk

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid

5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie 5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie

'Flexibilisering is gifpil' 'Flexibilisering is gifpil'

Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving

7 Prioriteiten voor het managen van professionals 7 Prioriteiten voor het managen van professionals

Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid

Het Nieuwe Werken: ‘Haast is geboden’ Het Nieuwe Werken: ‘Haast is geboden’

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...