"Meer dan 3049 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


7 Prioriteiten voor het managen van professionals

7 Prioriteiten voor het managen van professionals


Ze zijn eigengereid, tot op het eigenwijze af, behept met kennis die niet altijd even makkelijk is te gebruiken, ze luisteren slecht en doen vooral wat ze zelf goeddunkt. En dan weten ze het vaak nog goed te maskeren ook. Werken met zulke ‘professionals’ is niet altijd even makkelijk, zacht gezegd. Hier zijn zeven tips waarmee ze vooral zichzelf wat beter kunnen managen.

Professionals zijn slecht te managen. Eigenlijk kan het helemaal niet. Dat is al meer dan tien jaar bekend. Het lijkt er niet beter op te worden. De jongere generaties X’ers en Millennials zijn zelfbewuster en eigenzinniger dan ooit. Maar ze hebben ook meer mogelijkheden dan de generaties voor hen, en dat geeft ze een bijzondere vorm van stress door teveel keuzes, teveel richtingen die ze tegelijk op zouden moeten gaan.

Carrièrecoach Kathy Caprino heeft in 11 jaar meer dan 100.000 professionals begeleid die op zoek zijn naar meer geluk. In hun werk, en in hun professionele leven. Ze schrijft er een serie artikelen over op Forbes, en op Pulse. Uit die informatie komt een top-7 van zaken die de professionals beter willen regelen omdat ze verwachten gelukkiger door te worden.

1} Niet meer geleefd worden.
Dit gevoel overkomt vooral de ambitieuze professional met perfectionistische trekken. Een fantastische carrière hebben, met een gelukkig gezinsleven, een inspirerende vriendenkring en grensverleggende hobby’s plus mooie reizen? Lastig te combineren. Zeker als het allemaal ook perfect moet zijn. Een variant op kleinere schaal beleeft de control freak die alles tot in de puntjes geregeld wil zien op zijn of haar werk. De agenda raakt dan overvol zonder dat hij of zij het merkt. De enige oplossing: prioriteren. En dat kan pas echt goed als het is gebaseerd op zelfkennis. Van de zaken waar de professional echt gelukkig van wordt, waar hij een diep gevoel van tevredenheid aan overhoudt. Deze A-zaken gaan altijd voor alle andere (daarom heten ze ook zo). Zet die eerst in de agenda. Kijk dan naar de rest. Past niet in de overgebleven tijd? Zeg daar dan “nee" tegen. Hoe moeilijk dat ook lijkt.

2} Erkenning.
Wéér krijgt een collega dat leuke, interessante of uitdagende project. En u krijgt weer geen loonsverhoging. Of een vast contract. Als dat herhaald gebeurt, moet de professional bij zichzelf te rade gaan. Het zit ergens niet goed. Het kan werkdruk zijn, werkhouding, opstelling, uitstraling, manier van werken, iets in het privéleven. Caprino pakt de energiebalans erbij. Wat u geeft, krijgt u ook terug. Niet meer, en niet minder. De professional die vaak behoefte heeft naar meer erkenning, zit ergens niet goed in zijn vel. Beter op jezelf letten (zie het eerste punt) is vaak de sleutel om het leven beter in evenwicht te krijgen. Focus op de persoonlijke prioriteiten. Waar u gelukkig van wordt. Goede kans dat die plezierige gevoelens overslaan op uw contacten. En die weten dat te waarderen.

3} Een positieve houding.
Dit punt sluit aan bij het vorige, en komt neer op het gezegde ‘wie goed doet, goed ontmoet’, of ‘het leven is een feest, maar je moet wel zelf de slingers ophangen’. Veel professionals hebben behoefte aan wat meer plezierige, leuke, grappige of positieve zaken in hun leven. De dagelijkse praktijk is al hard genoeg, werken is tenslotte topsport en uiteindelijk krijgt bijna een op de drie er stress van. Als die leuke dingen niet vanzelf komen, dan moet de professional ze zelf opzoeken. Caprino benadrukt vooral kleinere zaken, zoals een bedankje sturen aan iedereen die iets leuks of aardigs voor je heeft gedaan. Ook stelt ze voor dat u zich afsluit voor negatieve ervaringen en slecht nieuws. Of u hiervan gelukkig wordt, mag ieder voor zich bepalen.

4} Meer verantwoordelijkheid.
Veel jonge hi-po’s hebben last van bore out. Werk met te weinig uitdagingen. Of ze hebben (te) grote ambities, willen de wereld veranderen en de leiding hebben (over iets met aanzien en status). Volgens Caprino is de eerste vraag die deze mensen zichzelf zouden moeten stellen: waarom wil je dat? Heeft iemand met veel invloed op jou dat ooit tegen je gezegd, zoals je ouders, of een leraar op school waar je veel ontzag voor had? Of heb je vanuit jezelf het idee dat je dit beter kunt dan de meeste anderen? De aandrang: ik moet dit doen, bijna tegen wil en dank is een betere motivator dan de eerste. In dat geval doe je het waarschijnlijk al. Je kunt amper anders. Zelfkennis (zie de eerste twee punten) geeft de doorslag.

5} Meer uitdagingen.
Bijna iedereen wil dit: werk met meer uitdagingen. Wereldwijd is maar een op elke drie werkende mensen voldoende gemotiveerd voor het werk dat hij en zij nu doet. Spannender, leuker en uitdagender werk vinden gaat niet vanzelf. Dat op zich is hard werken. Met welke kennis, vaardigheden en gedrag beleef jij je leukste ervaringen, niet alleen in je huidige werk, maar ook in je hobbies, relaties, en eventueel ook in je kindertijd? Stel dan vast welke functies daar het beste bij passen, en hoe je daarin zou kunnen komen. Belangrijk hierbij is volgens Caprino om niet teveel tegelijk te willen regelen. Verfijn stap-voor-stap het ideaalbeeld, bijvoorbeeld door er dagelijks een halfuurtje bewust aan te denken.

6} Meer salaris.
Logisch, stelt Caprino, zeker als je bedenkt dat meer dan de helft van de werkende mensheid nog geen maandsalaris als reserve op de bank heeft staan. Deze mensen kijken anders aan tegen de baan die ze nu hebben. Nu is praten over de verdiensten en de financiële reserves nog behoorlijk taboe, ook in Nederland. Daarom is het belangrijk dat elke professional zelf weet hoe hij en zij omgaat met geld: hoe makkelijk geef je het uit, hoe lastig is het voor jou om het opeens zuiniger aan te moeten doen, hoe ga je om met financiële tegenslagen. Ook op dit gebied is betere zelfkennis belangrijk voor beter functioneren.

7} Meer lol.
Een opvallende observatie van Caprino: wie weinig plezier heeft in zijn (werkende) leven, is meestal bezig met strijden. Deze mensen houden van strijd, ze zoeken het op, en ze voelen zich schuldig als ze gewoon eens lol maken, of plezier hebben. Dat schuldgevoel helpt zeker niet als je gewoon meer plezier wilt hebben in en van je werk. Wie nu met zijn mond vol tanden staat, zou ook weer even terug moeten naar zijn of haar prille jeugd. Waar had je gewoonweg lol in, zonder na te denken over het wat of waarom? Die plezierfactoren zijn essentieel om ook in je werk te stoppen. En ze erin te houden, anders is er al snel geen ‘bal’ meer aan.

Bron: Over Duurzame Inzetbaarheid

Tags: het nieuwe werken, change management, management, leiderschap, millennials, generatie x, professionals

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

5 Strategieën voor betere balans werkdruk 5 Strategieën voor betere balans werkdruk

Neemt de robot onze banen over? Neemt de robot onze banen over?

Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN

Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA

Meer vrijheid, minder integriteit? Meer vrijheid, minder integriteit?

5 tips voor stressvrij digitaal werken 5 tips voor stressvrij digitaal werken

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...