"Meer dan 3089 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


5 tips voor stressvrij digitaal werken

5 tips voor stressvrij digitaal werken


Dankzij digitaal werken zijn we altijd bereikbaar. We kunnen overal onze mail checken en internet gebruiken. Toch zit er een keerzijde aan: het levert ons de nodige stress op. Even 's avonds reageren op dat werkmailtje of dat stuk doorlezen. Maar hebben we dat wel met de baas afgesproken? Veel digitale stress komt door onszelf. Hoe voorkom je deze? 5 Tips op een rijtje.

Tip 1: hanteer e-mail etiquette
Bedenk u eerst of mail het juiste communicatiemiddel is voor uw doel. Zo ja, hou het dan kort. Stuur uw mail alleen naar echte betrokkenen, gebruik NOOIT reply all. Houd het aantal mensen in de CC beperkt. Let op: van iemand in de CC wordt geen actie verwacht. Zet kort relevante info in de onderwerpregel. Of zet uw korte boodschap alleen daar, met <EOM> erachter: End of Message. Dan kunt u de mail achterwege laten. Erg effectief bij korte, zakelijke mededelingen.

Tip 2: zet alle meldingen uit
Visueel of auditief, maakt niet uit. Zet ze uit. Grotere stoorzenders bestaan bijna niet. Toch per se iets aan? Ook hier geldt weer: kies bewust.

Tip 3: elimineer stoorzenders
Dus doe één ding tegelijk. Zoek een rustige werkplek op voor de momenten dat u geconcentreerd wilt werken en laat uw omgeving dit weten.

Tip 4: koop een wekker
Stop één uur voor het slapengaan alle schermgebruik. Dus geen iPhone als wekker naast het bed. Want van de wekker stellen komt e-mails lezen en Facebook checken. Voor u het weet ligt u een half uur later in bed dan u van plan was.

Tip 5: plan je eigen tijd
Neem die middagpauze, blijf niet achter uw beeldscherm zitten eten. Plan uw e-mailchecks, kijk niet de hele dag door. En plan op een rustiger werkdag twee uur in waarop u al die kleine taakjes doet die anders steeds. blijven liggen. Dat geeft rust in uw hoofd.

Bonustip: moet ik dit nu doen?
Stel u bij elke vraag, opdracht en e-mailbericht deze vraag vijf keer, met de klemtoon steeds op een ander woord. MOET ik dit nu doen? Of is het eigenlijk helemaal niet nodig? Moet IK dit nu doen? Of kan ik het delegeren? Moet ik DIT nu doen? Of gaat iets anders voor? Moet ik dit NU doen? Of kan het ook later? Moet ik dit nu DOEN? Of kunt u het misschien beter laten?

Bron: Over Duurzame Inzetbaarheid

Tags: het nieuwe werken, werk privé balans, e-mail, stress, digitaal werken

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Helft ondernemers werkt weleens vanuit bed Helft ondernemers werkt weleens vanuit bed

Managers veel meer tevreden over hun werk dan hun personeel Managers veel meer tevreden over hun werk dan hun personeel

Congres Over Het Nieuwe Werken op zoek naar balans tussen mens en technologie Congres Over Het Nieuwe Werken op zoek naar balans tussen mens en technologie

Agile werken verovert nu ook creatieve sector. Agile werken verovert nu ook creatieve sector.

Zwangerschapsdiscriminatie neemt toe bij flexwerken Zwangerschapsdiscriminatie neemt toe bij flexwerken

Wendbaarheid een van de grootste uitdagingen HR Wendbaarheid een van de grootste uitdagingen HR

Millennials willen baan die past bij hun persoonlijkheid Millennials willen baan die past bij hun persoonlijkheid

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...