"Meer dan 3163 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Ruim kwart werknemers heeft geen flauw benul van bedrijfsdoelstellingen

Ruim kwart werknemers heeft geen flauw benul van bedrijfsdoelstellingen


Alle neuzen dezelfde kant op. Samen als één team werken aan het gezamenlijke doel. Het blijkt vaak een utopie. Meer dan een kwart van de Nederlandse werknemers heeft geen flauw idee wat eigenlijk de doelstellingen zijn van hun organisatie.

Zakelijk Nederland maakt zich weer op voor een nieuw jaar met nieuwe bedrijfsdoelstellingen. 28 procent van de medewerkers heeft echter geen idee wat de bedrijfsdoelstellingen van hun organisatie zijn.

Delen van doelstellingen
Als de jaarlijkse doelstellingen wel gedeeld worden, doet 43 procent van de organisaties dit slechts één keer aan het begin van het jaar. Van die organisaties komt 13 procent er het hele jaar niet meer op terug. 30 procent van de bedrijven komt er soms op terug.

Meer transparantie
Het is dan ook niet verwonderlijk dat 29 procent van werkend Nederland meer transparantie wil als het gaat om de bedrijfsdoelstellingen. Deze resultaten komen uit onderzoek uitgevoerd door Protime, specialist in workforce management oplossingen, onder 1.000 werknemers.

In slechts een op de tien organisaties worden de doelstellingen wel ieder kwartaal besproken tussen manager en medewerker. In 16 procent van de organisaties worden de doelstellingen en voortgang continu besproken en geëvalueerd, zowel op individueel als op teamniveau.

Individuele bijdrage
Naast dat werkend Nederland meer transparantie wenst qua doelstellingen, wil 27 procent meer inzicht in hun individuele bijdrage aan die doelen. Het is echter lang niet altijd duidelijk bij wie ze kunnen aankloppen. 30 procent weet niet wie er binnen zijn organisatie verantwoordelijk is voor het bewaken van de gezette koers.

“Heldere doelstellingen geven een duidelijke richting en bepalen in grote mate het succes van een bedrijf. Toch blijkt de uitvoering in de dagelijkse praktijk telkens moeilijk", zegt Lucas Polman, directeur bij Protime. “Transparantie is één van de belangrijkste bouwstenen: kan je op elk moment de status monitoren en weten wie waarvoor verantwoordelijk is? Waar staan mijn collega's van andere afdelingen met dezelfde doelstelling? Zijn alle doelstellingen op ieder niveau binnen de organisatie met elkaar in lijn? Kortom: manager en medewerker moeten hetzelfde beeld hebben van de doelstellingen en hoe deze behaald moeten worden. En dat kan alleen met behulp van inzicht en een continu gesprek."

Het onderzoekrapport ‘Kwaliteit op de Werkvloer’ is te downloaden op de website van Protime.

Tags: het nieuwe werken, hrm, management, werknemerstevredenheid, leiderschap, samenwerken, productiviteit, transparantie

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Ruime meerderheid werknemers wil bijdragen aan ‘groter geheel’ Ruime meerderheid werknemers wil bijdragen aan ‘groter geheel’

Grootste probleem in publieke sector? De werkdruk Grootste probleem in publieke sector? De werkdruk

Thuiswerkende ambtenaren zijn eenzamer en minder betrokken Thuiswerkende ambtenaren zijn eenzamer en minder betrokken

Veranderingen in organisatie verlammen werknemers Veranderingen in organisatie verlammen werknemers

Manager mag zijn mensen aanspreken op hun levensstijl Manager mag zijn mensen aanspreken op hun levensstijl

Manager geeft verkeerd voorbeeld werk-privébalans Manager geeft verkeerd voorbeeld werk-privébalans

40 procent Nederlanders werkt wel eens thuis 40 procent Nederlanders werkt wel eens thuis

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...