"Meer dan 3161 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Veranderingen in organisatie verlammen werknemers

Veranderingen in organisatie verlammen werknemers


Veranderen van spijs doet eten. We moeten blijven veranderen. Liever een dynamische organisatie dan een statische organisatie. Toch zit er een keerzijde aan deze waarheden. Het levert stress op voor de mensen die moeten meeveranderen.De helft van de Nederlandse werknemers ervaart namelijk wel eens stress door voortdurende veranderingen in de organisatie. Vier op de tien van hen worden zelfs onverschillig als er voortdurend veranderingen plaatsvinden, zo blijkt uit onderzoek van FYNCH. FYNCH-oprichter Edwin Hansma, een specialist in gedragsverandering binnen organisaties, noemt het een 'zorgwekkende ontwikkeling'.  Werkgevers moeten nu in actie komen.



Werkstress
Hansma: “Dat drie op de vier werknemers niet uitkijkt naar verandering, is een goede voorspeller van de hoeveelheid werkstress in Nederland. De komende tijd zullen banen en organisaties namelijk blijven veranderen: verandering is in dit tijdperk de enige constante. Als een industrie niet ontwricht wordt door nieuwe technologie, dan stippelt een nieuwe manager wel een nieuwe koers uit. Dat vraagt van managers om veranderingen samen met werknemers te ontwikkelen, in plaats van nieuwe plannen over een organisatie uit te storten."

Onverschillige werknemers

Iets meer dan de helft van de Nederlanders (53 procent) geeft aan wel eens gestrest te zijn door voortdurende veranderingen binnen een organisatie. De helft van de werknemers tot vijfendertig jaar heeft hier last van; bij oudere werknemers is dit maar liefst zestig procent. Ook lager opgeleiden geven aan vaker (60 procent) last te hebben van stress door verandering dan hoger opgeleiden (50 procent).

Perspectief
Hansma: “Verandering leidt tot werkstress, zoveel is duidelijk. Zorgwekkender is dat meer dan vier op de tien Nederlanders aangeeft zelfs onverschillig te worden als er voortdurende veranderingen zijn in een organisatie. Wie onverschillig wordt, verliest elk perspectief en is bijna niet meer aan boord te krijgen. Werk aan de winkel voor managers en leidinggevenden: zij moeten hun mensen leren om te leren, zodat ze klaar voor een toekomst (vol verandering) worden."

 FYNCH lanceert vanaf November dan ook Fit for the future. Deze nieuwe opleiding geeft professionals de juiste tools om beter om te gaan met veranderingen in hun werkzaamheden en op de werkvloer.


Tags: efficiënter werken, management, werknemerstevredenheid, slimmer werken, werknemers, leiderschap, veranderingen

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Grootste probleem in publieke sector? De werkdruk Grootste probleem in publieke sector? De werkdruk

Thuiswerkende ambtenaren zijn eenzamer en minder betrokken Thuiswerkende ambtenaren zijn eenzamer en minder betrokken

Veranderingen in organisatie verlammen werknemers Veranderingen in organisatie verlammen werknemers

Manager mag zijn mensen aanspreken op hun levensstijl Manager mag zijn mensen aanspreken op hun levensstijl

Manager geeft verkeerd voorbeeld werk-privébalans Manager geeft verkeerd voorbeeld werk-privébalans

40 procent Nederlanders werkt wel eens thuis 40 procent Nederlanders werkt wel eens thuis

Deeltijdwerk heeft een keerzijde Deeltijdwerk heeft een keerzijde

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...