Een aantrekkelijk salaris of mooie leaseauto zijn niet meer genoeg om talenten te binden aan je organisatie. Daarvoor moet je meer sturen op werkgeluk. 83 procent van de Nederlandse werknemers ervaart pas werkgeluk, als hij of zij werk doet dat ‘bijdraagt aan een groter geheel’
Dat blijkt uit onderzoek van FYNCH.
YNCH-oprichter Edwin Hansma stelt dat het al langer bekend is dat mensen die een positief verschil maken in de maatschappij, gelukkiger zijn dan mensen die dat niet doen.
Wat levert de gelukkige werknemer op?
Maar wat leveren gelukkige werknemers hun organisatie op? Dat is maar deels in geld uit te drukken, stelt Hansma. “Het leidt tot een hoger arbeidsethos, minder werkstress en een lager ziekteverzuim. Dat valt te meten."
Dat werknemers loyaler, pro-actiever en meer verantwoordelijkheidsgevoel hebben, valt echter lastiger te meten. Ook hun natuurlijke drive om van toegevoegde waarde te zijn, valt niet in geld uit te drukken. Hansma: “Daarom hebben helaas niet alle bedrijven oog voor het geluk van hun werknemers. Dat is een gemiste kans."
The war on talent
Organisaties die met hun product, dienst of manier van werken de maatschappij vooruit willen helpen, zorgen niet alleen voor gelukkigere werknemers. Deze bedrijven hebben volgens Hansma ook meer succes in the war on talent. “Nu de arbeidsmarkt krap is, moeten bedrijven zich ervan bewust zijn dat professionals een voorkeur hebben voor organisaties die duidelijk weten met welk doel ze bestaan. Gebruik bijvoorbeeld de
Why van Simon Sinek om deze kwalitatieve richting te ontdekken of bepalen."
Hansma stelt dat een duidelijke richting alleen niet zorgt voor werkgeluk. De arbeidsmarkt en werkzaamheden van professionals veranderen in rap tempo. Deze veranderingen leiden niet zelden tot stress. “Door zelf weer het stuur in handen te nemen, worden werknemers wendbaarder, krijgen ze meer veerkracht en worden ze gelukkiger. Het is haast overbodig om te vermelden, maar deze werknemers leveren hun werkgever natuurlijk veel meer op."