"Meer dan 3181 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Zakelijke reiziger kiest steeds vaker voor trein

Zakelijke reiziger kiest steeds vaker voor trein


De economie draait op volle toeren en daarmee neemt de fileproblematiek in Nederland weer toe. Gelukkig pakken zakelijke reizigers steeds vaker net zo lief de trein, bus of tram.


Marktleider MultiTankcard (MTc) ziet zowel in gebruikscijfers als in recent eigen onderzoek dat het openbaar vervoer populair is onder zakelijke reizigers. Voor dit onderzoek, uitgevoerd door Inforesult, zijn 1.000 Nederlanders ondervraagd in de leeftijd 18 t/m 66 jaar.


MTc introduceerde eerder dit jaar MoveMove, een mobiliteitspas die niet alleen de traditionele tankbeurt, maar ook OV-reizen faciliteert.


Werkgever stimuleert OV

In het onderzoek geeft de meerderheid van de ondervraagden (55 procent) aan dat hun werkgever het vaker laten staan van de auto stimuleert. Dit gebeurt in de vorm van een fietsplan, de mogelijkheid om thuis te werken of een (betere) vergoeding voor het reizen met het openbaar vervoer.


Van de ondervraagden zegt 28 procent voor woon-werkverkeer zowel de auto als het OV te gebruiken. Privé ligt dit percentage nog hoger: daar combineert bijna de helft (45 procent) van de bevolking auto en OV. Zowel werknemers als ondernemers zien de voordelen van OV-gebruik: files worden vermeden, onderweg kan rustig worden gewerkt, geen gedoe met parkeren en men komt ontspannen aan op de plek van bestemming.


De uitkomsten van het onderzoek worden ondersteund door eigen observaties van MTc. “Ruim een derde van onze klanten kiest tegenwoordig voor een OV-kaart als aanvulling op de tankpas", zegt directeur Patrick Roozeman, die spreekt van ‘een significante verschuiving’. “De auto blijft vaker thuis of op de parkeerplaats voor het kantoor."


Vaker een OV-pas

Met MoveMove wil Roozeman deze ontwikkelingen faciliteren. De mobiliteitsoplossing verzamelt alle gemaakte reiskosten in één overzicht: OV, fiets, taxi, tanken en aanvullende autodiensten, zoals parkeren en carwash. Daarmee bieden werkgevers hun medewerkers aanzienlijk meer flexibiliteit dan met de traditionele tankpas. “We slaan twee vliegen in één klap", aldus Roozeman. “Niet alleen faciliteren we met MoveMove de werkgever in zijn administratie, we helpen ook de werknemer. Die zegt in ons onderzoek regelmatig te vergeten om OV-bonnetjes als kosten op te voeren."


Vooral voor kortere reizen of vervoer binnen de stad kiezen zakelijke reizigers steeds vaker voor het openbaar vervoer. Nederlanders die voor woon-werkverkeer alléén het OV gebruiken, zijn bovengemiddeld vaak hoogopgeleid, woonachtig in steden, autoloos en single, zo blijkt uit het onderzoek. Zes op de tien ondervraagden vinden dat het OV goedkoper moet worden. Ook ergeren OV-reizigers zich aan de drukte, de langere reistijd en het ontbreken van een zitplaats.


Zzp’ers en OV

Hoewel ook onder zzp’ers een toename in OV-reizen is te zien, hikt deze doelgroep in het bijzonder aan tegen de kosten. Meer dan de helft van de zzp’ers (51 procent) zegt reizen per auto goedkoper te vinden dan reizen met het openbaar vervoer, blijkt uit eerder onderzoek van MoveMove (juli 2017). Zelfs voor zakelijke reizen binnen de eigen woonplaats is de auto met 50 procent onder zzp’ers het meest gekozen vervoermiddel. Tegelijkertijd levert het OV zzp’ers ook veel op: 12 procent van de facturabele uren wordt gedraaid in OV-reistijd.

Tags: het nieuwe werken, hrm, mobiliteit, woon-werk verkeer, openbaar vervoer

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Bent u slimmer dan uw baas? Bent u slimmer dan uw baas?

Werk-privé balans is lastiger voor vrouwen Werk-privé balans is lastiger voor vrouwen

Hoe belangrijk is diversiteit in uw bedrijfscultuur? Hoe belangrijk is diversiteit in uw bedrijfscultuur?

Driekwart keer zoveel flexibele werknemers in vijftien jaar Driekwart keer zoveel flexibele werknemers in vijftien jaar

Speciale werkplekken voor oudere werknemers Speciale werkplekken voor oudere werknemers

Drie op tien werknemers werkt wel eens 's avonds Drie op tien werknemers werkt wel eens 's avonds

Zakelijke reiziger kiest steeds vaker voor trein Zakelijke reiziger kiest steeds vaker voor trein

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...