"Meer dan 3071 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Het Nieuwe Werken, de doodsteek van de verkoper en lobbyist

Het Nieuwe Werken, de doodsteek van de verkoper en lobbyist


Dit is een column uit het boekje 'Het Nieuwe Werken' van de Businesskring van KBenP Associates (deel7 van 17)

Hoe verkoop je iets aan een organisatie of firma die werkt volgens ‘het Nieuwe Werken$rdquo;?

‘Het Nieuwe Werken' is een gedachtegang waarbij de traditionele werkprocessen in een kantoor verlaten worden om ergens Worldwide bezig te zijn met werken en produceren. Het idee is gebaseerd op de gedachte dat een groot deel van de maatschappij zich ontwikkelt van handarbeid naar kennis- of breinwerk. Een steeds groter deel van onze handarbeid is de laatste jaren namelijk overgenomen door machines. Of deze veronderstelde ontwikkeling ook daadwerkelijk plaats gaat vinden is misschien niet de juiste vraag. De eerste bedrijven zijn, ook in Nederland, bezig met ervaring opdoen. Ik betwijfel zelf of het een echte hype zal worden. In bepaalde branches zal het zeker aanslaan. Zeker is ook dat het sociaal-maatschappelijke veranderingen teweeg zal brengen.

Maar stel. Stel dat een dergelijke samenleving is ontstaan. Hoe verkoop je iets aan een organisatie of firma die werkt volgens ‘het Nieuwe Werken'? Hoe beïnvloed je een dergelijke organisatie om haar standpunt te wijzigen? Twee basale gedachten achter verkoop of lobby is dat er of in een behoefte voorzien dient te worden of dat er een gemeenschappelijk belang gevonden moet worden. Het is voor waardevolle producten of diensten gebaseerd op vertrouwen. Vertrouwen in de andere partij dat hij of zij creatief mee kan denken om te zorgen dat het product aansluit op de behoefte of dat, in geval van lobby, het eigen en het gezamenlijke belang op de juiste wijze onderkend en onder de aandacht gebracht kan worden. Vaak is persoonlijk contact de centrale en doorslaggevende spil. Zeker als er snel en intensief met elkaar samengewerkt wordt.

De kracht van een verkoper of lobbyist is niet alleen dat hij het bovengenoemde beheerst, maar vooral dat hij met de juiste mensen aan tafel en in gesprek kan komen. In de huidige tendens van het creëren van een centrale loketingang bij gemeenten en grote bedrijven is dat op dit moment al een probleem. Gecombineerd met de cultuur om geen telefoonnummers door te geven, is het een interessante vraag hoe dit nu voor elkaar te krijgen. Zeker als de werknemer niet altijd binnen de gebruikelijke arbeidstijden bereikbaar is.

Is de oplossing alles per e-mail te sturen? Verkopen als vervolgopleiding journalistiek? Veel mensen hebben heden ten dage al last van een informatie-infarct. We praten dan alleen nog maar over informatie waar zijzelf of hun collega's van denken dat de ontvanger er behoefte aan heeft. Misschien als verkopende partij toch maar overstappen op echte Spam in het kwadraat? Al dan niet gelinkt aan bijvoorbeeld spel en informatiesites voor e-mail adressen? Of erger nog: hacken en viral attack als verkoop- of lobby-tool?

Is dit de dood van de verkoper of lobbyist?

Verkopers en lobbyisten zijn creatieve mensen die altijd op zoek zijn naar nieuwe kansen, wegen en ingangen; Sales must go on. Ook belangenbehartiging zal steeds door gaan. Een ding is zeker: ‘het Nieuwe Werken' zal ook voor hen grote veranderingen met zich mee brengen.

Rob Hendriks

Bron: www.kbenp.nl

Het boekje is gratis te verkrijgen bij KBenP

Tags: lobying, sales

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Millennials willen baan die past bij hun persoonlijkheid Millennials willen baan die past bij hun persoonlijkheid

Onuitgesproken issues belemmeren goed werkgeverschap Onuitgesproken issues belemmeren goed werkgeverschap

We willen werken op een duurzaam kantoor We willen werken op een duurzaam kantoor

35 plusser? Hoe hou je je werk leuk? 35 plusser? Hoe hou je je werk leuk?

Talent schaars? Weet waar je zoekt Talent schaars? Weet waar je zoekt

Kwart van de jonge professionals kampt met burn-out Kwart van de jonge professionals kampt met burn-out

Anders werken begint van binnen Anders werken begint van binnen

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...