"Meer dan 3060 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Het Nieuwe Werken en Plan B

Het Nieuwe Werken en Plan B


Ik had gisteren een prachtige bijeenkomst waarin ik weer eens met de neus op de feiten gedrukt werd en herkenning voelde met de wijze waarop ik Het Nieuwe Werken probeer vorm te geven. Trouwe bloglezers weten dat ik niet meer geloof in de kaasschaaf. We kunnen de huidige uitdagingen niet te lijf gaan met methoden die ze geheel of gedeeltelijk veroorzaakt hebben. Winnende business modellen, winnende stijlen in sturing blijken tegen grenzen aan gelopen te zijn, over het randje gegaan kan ik beter stellen. Het vraagt een andere visie en vooral implementatie van de visie. De vlag Het Nieuwe Werken zal wel over 2 jaar vervaagd zijn, de onderstroom zal onverminderd doorgaan.

Voor mij staan passie en euro's centraal. We zijn de mens en de klant grotendeels vergeten. Het systeemdenken was noodzakelijk om groeiende en fuserende organisaties in een globaliserende wereld te kunnen managen. Wij zijn in onze volbezette werkweek hier zo druk mee bezig dat we misschien wel daarom de menselijke maat vergeten zijn en naast de menselijke maat ook onze omgeving die ten onder dreigt te gaan als we kijken naar de statistieken van populatie en energieverbruik.

Voor mij staat Het Nieuwe Werken zoals gezegd uit passie en euro's.Een aanpak van EN EN. Ik zie 8 thema's die relevant zijn om echt nieuw te gaan werken:
De positionering; Wie willen wij zijn? Wat is onze kathedraal en gaan we alleen voor de Euro of is er een ruimer gedefinieerd doel? Welke bijdrage leveren wij aan onze stakeholders (waar de shareholders een onderdeel van zijn). Het tijdperk is gekomen dat onze stakeholders en daarbinnen ook steeds meer onze klanten ons afrekenen op transparantie en duurzaamheid. Essentiële vraag is wie echt de stap maakt van papier naar praktijk en van zo buiten naar zo binnen. Vertalen we de keurig theoretisch gedefinieerde kernwaarden naar gedrag van elke medewerker en sturen we daar ook op? De vraag stellen is hem vaak ook beantwoorden.
De klant staat centraal. We kunnen enorm veel effectiviteit in onze processen winnen als we de klant echt centraal laten staan. Verkorting van doorlooptijden en meer tevreden klanten tot gevolg. Als we daarnaast ons bij elke interne procedure en elke vergadering afvragen of we hiermee de klant echt helpen,winnen we gemiddeld 2 dagdelen per week per medewerker. Ik kan het niet hard bewijzen, maar krijg in vrijwel elk gesprek een instemmend antwoord.
3.De medewerker weer als volwassene helpen groeien. De natuur leert ons dat alles groeit als er (zonne) energie naar toe gaat. Aandacht van leiders laat mensen groeien. Alleen echt betrokken medewerkers bouwen aan loyale klanten. De klant en de collega voelen of je echt betrokken bent of gewoon slechts je ding doet.
4.Sturing. Sturen we input gericht om ons te verantwoorden of durven we de stap te maken naar output sturing en halveren we het aantal Key Performance Indicators. Sturen we met onze uitgebreide dashboards echt op de top prioriteiten? Kunnen we hier niet terug naar de kern. Hebben we een Plan B voor onze sturing
5.Cultuur. Onder het motto van je gedraagt je zoals je gestuurd wordt is de combinatie van sturing en cultuur essentieel. Ik heb eigenlijk nog nooit succesvolle geïsoleerde cultuurtrajecten gezien. Combineer sturing, processen en cultuur in het klantgericht maken van je organisatie om op deze wijze de positionering en strategische doelstellingen te realiseren. Creëer via pilots een olievlek werking.
6.ICT. Voor mij een breekijzer en bottle neck. Dankzij de enorme technologische mogelijkheden kunnen we echt vanuit onze kracht werken; tijd en plaatsonafhankelijk. Snel toegang tot relevante kennis. Delen met collega's en weer uitbouwen in bijvoorbeeld communities via user generated content verhoogt de slagkracht. Maar ik zie ook bedrijven die hun infrastructuur als hygiëne factor hebben behandeld en met grote investeringsachterstanden kampen waardoor het flexibiliseren van hun kenniswerkers echt nog een hele toer wordt. Ik zie alleen al door dit thema concurrentie verhoudingen verschuiven. Wie het snelst en meest effectief handelt neemt een voorsprong.
7.HRM. Welke rol pakt HRM? De inspirator om managers en medewerkers te helpen de nieuwe manier van werken ( control EN loslaten) eigen te maken? Hoe creëer ik succesvolle teams als 30 % van de mensen aanwezig is, 40 % in multidisciplinaire teams werkt en 30 % ergens ander actief is? Maar ook een antwoord vinden op de vraag hoe we met overwerk- en reiskosten regelingen omgaan als we output gestuurd en tijd- en plaats onafhankelijk werken.
8.Facilities/ Huisvesting. Onze ervaring is dat het toepassen van de vorige7 genoemde aspecten in combinatie met de ervaring om slim en effectief werkplek concepten te implementeren tussen de 30% en 40% bespaart. Wireless werken in combinatie met werkplekconcepten betekent vaak een 80% reductie op de vaak onderschatte kostenpost van interne verhuizingen.

De antwoorden op deze 8 aspecten zijn voor elke organisatie verschillend. Dat maakt elk bedrijf ook uniek. In steeds meer positioneringsdiscussies komt de behoefte om duurzaamheid als speerpunt te benoemen naar voren. Is duurzaamheid dan een thema naast Het Nieuwe Werken. Nee, beiden zijn een vlag die tijdelijk zal zijn. De onderstroom is wel degelijk gelijk. Geen oude antwoorden op nieuwe vragen. Wij moeten nieuwe antwoorden zoeken voor duurzaam rendement.

Gisteravond had ik prachtige gesprekken over deze uitdagingen.Zoals Lestor Brown in bijgaande powerpoint heeft geschreven. Plan B is hard nodig. Wij kunnen door onze antwoorden op de 8 aspecten realiseren dat we minder energie, minder kilometers, minder uitstoot realiseren EN een beter rendement maken. Passie en Euro's blijven samengaan.
Aart Bos,partner Boer & Croon Nextrategy
Bron: De Verbonden Medewerker, 6 juli 2009

Tags: het nieuwe werken, kostenreductie, kostenbesparing

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Anders werken begint van binnen Anders werken begint van binnen

Tevreden werknemers door dans en zang? Tevreden werknemers door dans en zang?

Zelfstandige zonder pensioen en aov? Zelfstandige zonder pensioen en aov?

Geen werk-privé balans voor driekwart ondernemers Geen werk-privé balans voor driekwart ondernemers

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

5 Strategieën voor betere balans werkdruk 5 Strategieën voor betere balans werkdruk

Neemt de robot onze banen over? Neemt de robot onze banen over?

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...