"Meer dan 3016 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Het nieuwe samenwerken

Het nieuwe samenwerken


Het ‘nieuwe samenwerken' vraagt om een open houding die bij bedrijven en overheden vaak ontbreekt. Men denkt nog steeds in organogrammen en organisatieschotten, zeggen Ruud Boot en Erik van Zegveld. Vaak ontbreekt de nieuwsgierigheid. Met als gevolg dat de nieuwe middelen die de moderne kenniswerker ter beschikking staan, onbenut blijven.


Het is alsof gewoon werken niet meer goed genoeg is. Je kunt geen vakblad openslaan en geen managementboek kopen zonder dat men spreekt over de nieuwe manier van werken en samen zakendoen: het ‘nieuwe samenwerken'. Daarbij draait het om het gebruik van Web 2.0-tools, de implementatie van een kennismanagementsysteem, de toegevoegde waarde van ‘unified communications', het elektronisch patiëntendossier en de basisregistraties. Dit zijn allemaal ontwikkelingen die (moeten) leiden tot efficiënter gebruik van informatie. Daarbij kunnen zowel de kenniswerker als de organisatie en de keten voordelen behalen.

De essentie van deze ontwikkelingen zit in het woord ‘nieuw'. Hoewel de mens al sinds de oertijd samenwerkt, is de wijze waarop dat vandaag de dag mogelijk is radicaal aan het veranderen. Nieuw is de complexiteit van de samenwerking, de intensiteit en snelheid van de informatie-uitwisseling, de onvoorspelbaarheid van de vorm en de afhankelijkheid van moderne ICT-oplossingen voor het efficiënte verloop ervan.
Lees hier het volledige artikel

Bron: Automatiseringsgids.nl, 28 november 2008 door Ruud Boot en Erik van Zegveld

Tags: samenwerken, unified communications

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

8 Tips om burn-out te voorkomen 8 Tips om burn-out te voorkomen

Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid Te veel flexibiliteit leidt tot stress en onzekerheid

5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie 5 Redenen waarom je wel kiest voor zelfsturing in je organisatie

'Flexibilisering is gifpil' 'Flexibilisering is gifpil'

Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving Ook opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor gezonde werkomgeving

7 Prioriteiten voor het managen van professionals 7 Prioriteiten voor het managen van professionals

Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid Twee derde van organisaties heeft geen solide vitaliteitsbeleid

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...