"Meer dan 3040 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Nummerherkenning

Nummerherkenning


Of Unified Communications mijn vraag beantwoordt, weet ik niet. Wat ik wel ervaar is een toenemend communicatieprobleem.


Wat is het geval? Sinds jaar en dag gebruik ik veel verschillende manieren om telefoonnummers van mensen vast te leggen. Mijn contacten in Outlook, mijn mobieltje, mijn mailsystemen, mijn agenda, mijn CRM-systeem, de visitekaartjes, mijn hersenen. Als zelfstandige komen daar dagelijks nummers bij. Het oude papieren adresboekje voldoet allang niet meer. Toch krijg ik het niet voor elkaar één systeem te hebben. En dat ligt niet aan mij, maar aan de bronnen voor die nummers. Bovendien heb ik niet op alle plaatsen toegang tot al die bronnen en al mijn registraties. Ook zit een nummer soms verscholen in een mailbericht en geven de zoekresultaten dat geheim niet prijs. Terwijl ik zeker weet dat ik het nummer voorbij heb zien komen.


Als Het Nieuwe Werken echt voor veel organisaties de dagelijkse praktijk wordt, kan dit communicatieprobleem veel groter worden. Want naast triviale telefoonnummers heb ik het ook over alle andere gegevens zoals mail, twitter, adresgegevens, blogs of websites. Alles verandert ook nog eens in de tijd: mensen verhuizen, veranderen van functie, baan of bedrijf. Daar kom je achter als je weer eens tot je verbazing hoort dat jouw contact daar niet meer werkt. ‘Nee, we weten niet waar ze naar toe is gegaan'. Ook privé hebben we dezelfde problematiek, al is de snelheid van veranderen iets lager, meestal.


Het Nieuwe Werken is vooral slimmer werken en daar hoort volgens mij ook een manier bij om alle communicatiegegevens goed op te slaan, vindbaar te maken en gemakkelijk te onderhouden. Ik worstel nog met de belangrijke vraag wat dan het leidende systeem is voor al mijn contactgegevens. Als dat systeem er al is.


Ik heb al eens met een technisch aangelegde zakenpartner gesproken die echt alles digitaal vastlegt, inclusief een handscanner voor de schaarse visitekaartjes. Dat is natuurlijk mooi, zeker als je dat intelligente apparaat altijd bij je hebt en gemakkelijk in gebruik is. Toch mis ik dan alle fysieke documenten en wat mensen terloops vertellen. Hoe vaak heb je immers niet dat je telefonisch een heleboel informatie krijgt van de ander, wat je graag direct wil vastleggen voor de toekomst. Het kan je ooit van pas komen.


Daarom moet zo'n systeem een goede interface hebben, liefst echt spraakgestuurd. Om uit al die gesprekken die je voert ook de belangrijke details te filteren en ergens op te slaan, liefst automatisch, geïndexeerd en gekoppeld aan personen en situatie.


Zoals ik al zei, ik weet niet of Unified Communications, een van de randvoorwaarden van Het Nieuwe Werken, al mijn vragen oplost. Anders is het een mooie uitdaging voor een innovatieve organisatie. Ik ben er van overtuigd dat we een slimme oplossing nodig hebben. Uiteindelijk praten mensen nog steeds het liefst met andere mensen. Dat zit in onze genen.

Guus Pijpers is Managing Director van Acuerdis. Hij helpt mensen slim en effectief met informatie om te gaan. Daarnaast is hij als Associate Professor in Information Behavior verbonden aan TiasNimbas Business School te Tilburg.

Bestel zijn meest recente boek:
Slaap je slim! Hoe win je tijd zonder iets te missen

Tags: efficiënter werken, unified communications, slaap je slim

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Meer vrijheid, minder integriteit? Meer vrijheid, minder integriteit?

5 tips voor stressvrij digitaal werken 5 tips voor stressvrij digitaal werken

Het Nieuwe Werken, geschikt voor iedereen? Het Nieuwe Werken, geschikt voor iedereen?

Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken Werknemer bereid 10% salaris in te leveren om thuis te kunnen werken

Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben? Wil HNW-pionier IBM opeens medewerkers weer op kantoor hebben?

Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid Meeste bedrijven zien geen noodzaak in vitaliteitsbeleid

Nog geen stormloop op de Chief Happiness Officer Nog geen stormloop op de Chief Happiness Officer

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...