"Meer dan 3059 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Beloning 2.0: waardebepaling achteraf

Beloning 2.0: waardebepaling achteraf


Onder de noemer Werken 2.0 wordt veel informatie uitgewisseld om het werk op andere manieren uit te voeren. In frisse kantooromgevingen, met nieuwe communicatiemiddelen en door andere aansturing van medewerkers. Adoptie ervan leidt tot betere output, meer innovatie, tevreden medewerkers en lagere kosten. Uiteindelijk moet dat werk resultaat opleveren, een product of een dienst. Dat doen we voor een afnemer, een consument, een koper. Meestal is er vooraf een offerte of contract en volgt er een factuur en een betaling in harde munten. De prijs voor het geleverde is vooraf vastgesteld of variabel, bijvoorbeeld op basis van gewerkte uren of verbruikte grondstoffen. Uiteraard zijn er allerlei variaties, maar vaak komt het neer op: er wordt iets geleverd en een afgesproken bedrag betaald.
Maar is het geleverde wel goed? Is de afnemer er tevreden ermee? Levert het de klant uiteindelijk meerwaarde en hoeveel? Is de voorgespiegelde kostenbesparing bereikt? Stijgt de omzet inderdaad? Allemaal vragen die pas achteraf goed beantwoord kunnen worden. Als we deze opbrengsten voor de klant vóóraf met zekerheid hadden kunnen vaststellen wilde hij mogelijk niet zoveel betalen, of juist wel méér. De waardebijdrage van het geleverde is de essentie waar het om gaat. Zuiver gezien kan dat ook uitsluitend door de klant zelf worden vastgesteld en alleen achteraf. Het is aan hem om te bepalen wat hij het waard is. Op basis daarvan zal hij de aanbieder dan kunnen belonen.

Betaling vereist

Nu gaat het bij belonen meestal over geld, dus pegels, pecunia, euro's. Boter bij de vis alstublieft, betaling binnen 30 dagen. Maar afrekenen kan ook op andere wijze. Een tegenprestatie is een mogelijkheid, we ruilen dan het een tegen het ander uit. In het normale leven heel gewoon. Wij helpen de buurman bij een verbouwing, hij geeft ons een kast die hij over heeft. Een advies voor een meubelfabrikant kan de adviseur een nieuw bankstel opleveren. Was het een bouwbedrijf geweest, dan had die nieuwe badkamer er kunnen komen. Ook hoeft het niet ala minute. Bijvoorbeeld als een referentie van de klant bij een ander bedrijf een half jaar later een grote vervolgopdracht oplevert.
Laten we ook niet vergeten dat soms gewoon de lol om ergens iets te doen, de oprechte menselijke bedankjes ervoor, de zichtbaarheid of gewoon de eer ook voldoende kan zijn om beloond te worden voor wat je doet. Waardering op deze wijze kan veel waard zijn. Natuurlijk moet er wel brood op de plank komen. Uiteraard zal ook de Belastingdienst deze werkwijze maar tot op zeker niveau accepteren. Reguliere bedrijfsvoering en het economische verkeer draaien op BTW en andere belastingen. Daar liggen wat regels en wetten ter beperking en ik kan hen nog niet betalen met een kast of een bankstel. Het is ook niet algemeen geaccepteerd en organisaties weten er niet mee om te gaan. Afdeling Inkoop wil een contract zien, Juristen buigen zich erover en de Administratie betaalt de factuur zodra de opdrachtgevende Manager deze heeft afgetekend. Stel je voor dat de leverancier zonder dit alles bezig gaat met zijn werkzaamheden en de manager na afloop zelf moet gaan bepalen wat uitbetaald wordt. Dat past helemaal niet in de systemen, laat staan hun hoofden.

Vertrouwen is basis

Toch denk ik dat het mogelijkheden biedt en dat je hiermee ook je sterkte als leverancier aan durft te geven. Je staat immers voor wat je te bieden hebt en als het voor je klant te weinig oplevert voel je dat heel direct. Het laat je ook meer nadenken over hoe je maximaal waarde kan toevoegen. Je bent dus bewuster bezig met je klant en je verlaagt de drempel. Je kunt je concentreren op de echte vraag en de formule uur x tarief kan overboord. Daarbij, tijd is geen geld en je kunt je eigen voorwaarden stellen. Het vergt vertrouwen en openheid in de relatie, iets wat altijd moet gelden. Drie weken werk en daarna een ferme hand als dank krijgen is natuurlijk niet de bedoeling. Als de klant er een paar ton extra winst door heeft verkregen mag een beloning volgen die een gangbaar tarief voor die drie weken ruim overstijgt. Maar als die winst uit is gebleven is die ferme handdruk wel genoeg.
Beloning 2.0? Zien jullie zelf wat in toepassing in de praktijk?

Ruud Zandbergen, adviseur Het Nieuwe Werken bij Ruzco

Tags: beloning 2.0, waardebepaling

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Anders werken begint van binnen Anders werken begint van binnen

Tevreden werknemers door dans en zang? Tevreden werknemers door dans en zang?

Zelfstandige zonder pensioen en aov? Zelfstandige zonder pensioen en aov?

Geen werk-privé balans voor driekwart ondernemers Geen werk-privé balans voor driekwart ondernemers

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

5 Strategieën voor betere balans werkdruk 5 Strategieën voor betere balans werkdruk

Neemt de robot onze banen over? Neemt de robot onze banen over?

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...