Innovatie wordt veelal gezien als een belangrijke driver van de economie. Een belangrijk onderdeel – of zelfs een voorwaarde – voor innovatie is de diffusie van kennis. Kenniswerkers zorgen voor verspreiding van kennis over de economie door bijvoorbeeld regelmatig van baan te veranderen.
Bij de huidige stand van de IT is dat niet meer het enige mechanisme voor kennisdiffusie. Door andere, vernieuwende manieren van communicatie te gebruiken, wordt het steeds makkelijker voor kenniswerkers om in contact te komen met experts buiten de eigen organisatie. Denk bijvoorbeeld aan LinkedIn, waar eenvoudig aansluiting gevonden kan worden bij zogenaamde expertgroups.
In Nederland heeft gebruik van deze innovatieve manieren van communicatie c.q. samenwerking, ook wel bekend als het ‘nieuwe werken' of High-Performance Workplace, zin voor 80 procent van de bedrijven met meer dan 250 werkplekken. Feitelijk gebruik van deze hulpmiddelen maakt maar 29 procent; in 4 procent van de gevallen gaat het daarbij ook nog om bedrijven waarvoor dat weinig nut heeft.
Lees hier het volledige artikel
Bron: Automatiseringsgids.nl, 20 februari 2009 door Jelle Wijkstra