"Meer dan 3049 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Een zooitje laptops en mobieltjes

Een zooitje laptops en mobieltjes


'Het nieuwe werken zit tussen de oren' kopt een artikel in een commerciele bijlage van het FDvandaag. Aan het woord is Willem de Jager, trendwatcher bij de Rabobank, directeur van stichting Telewerkforum. Het Nieuwe Werken wordt meestal direct geassocieerd met thuiswerken of flexwerken.

Daar zit natuurlijk een deel van de waarheid in. De opbrengst ligt een niveau hoger: overal en altijd, tijd- en locatie onafhankelijk is een betere uitdrukking. Dat dat ook thuis kan zijn, is dus logisch. Het gaat vooral om productiever werken. Onderzoek wijst uit, genoemd in het artikel, dat gemiddeld 8 procent productiever gewerkt kan worden.

Een ander niet in dit artikel genoemd onderzoek zegt dat heel veel mensen die werkzaam zijn in grote steden, juist graag naar kantoor komen om daar een groot deel van hun werktijd te zijn. Nog een trend is werken op centrale plekken in het land, waar flexwerkers in zakelijke omgeving bij elkaar komen en gebruik kunnen maken van kantoorfaciliteiten.

Implementatie van Het Nieuwe Werken

Bij enkele sectoren is het al goed begonnen. De Jager weet het volgende rijtje te noemen:
  • Consultancy
  • ICT
  • Grote kantoorpopulaties, zoals financiele bedrijven en verzekeraars
  • Overheid

De volgende groep bedrijven is bezig met de nodige voorbereidingen. Maak nu allemaal niet de fout te denken, dat met 'een zooitje laptops en mobieltjes kopen en we zijn er. Het zit tussen de oren. Leg de werknemers geen prestaties op, maar kom ze overeen. Waardeer een werknemer in loondienst op tot een ondernemer in loondienst.'

Onze eigen ervaring

Het makkelijkste is een dergelijk traject te starten met het meest tastbare: faciliteiten, ICT en gebouwen. Dat kan je kopen, regelen. Maar het levert dus niet altijd het meeste op. Veel lastigster zijn de 'softe aspecten': bedrijfscultuur en inspiratie, de passie van de werknemer te laten gloren. Voor elk bedrijf net weer anders, namelijk afhankelijk van de huidige situatie en de specifieke mensen die het bedrijf vormen. Daarom is er niet 1 vaste aanpak. Hoe dan wel? Heel veel organisaties starten met het uitvoeren van een scan, het meten van de status op deze 4 genoemde gebieden:

  • Inspiratie
  • Organisatie
  • Cultuur
  • Faciliteiten/ICT

Hieruit 'rolt' direct het verbeterpotentieel met gegarandeerd rendement. Gemiddeld 8% is te halen volgens De Jager, dus ook voor u. De aanpak die vanuit ervaring wordt geadviseerd wordt ondersteund met deze tool:
  1. denk goed na wat je wilt bereiken
  2. haal iemand van buiten die kan vertellen wat de mogelijkheden zijn (en wat de startsituatie is)
  3. (evt.) uit verschillende functiegroepen een werkgroep samenstellen
  4. keuzes maken (op basis van uitkomst van de scan)
  5. wees scheutig in de communicatie
Calanza is bezig met de Factor 4 Indexbedrijven op weg te helpen deze stappen te maken. Verschillende Factor 4 Index partners zijn opgelijnd om u te ondersteunen. Vanuit onze ervaring met productiviteitsprojecten kunnen wij u helpen de eerste stappen te nemen. Ik hoor het graag!

Bron: Calanza Blog, 25 maart 2010 door Stephan Bon

Tags: efficiënter werken, cloud computing, implementatie, voorbeeld

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

5 Strategieën voor betere balans werkdruk 5 Strategieën voor betere balans werkdruk

Neemt de robot onze banen over? Neemt de robot onze banen over?

Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN Geen gratis fruit meer op de werkvloer ABN

Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA Zelfstandige professionals kampen met Wet DBA

Meer vrijheid, minder integriteit? Meer vrijheid, minder integriteit?

5 tips voor stressvrij digitaal werken 5 tips voor stressvrij digitaal werken

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...